Ami az amerikai elnök "vadászmezőit" illeti, Donald Trump első áldozata Kanada, Mexikó és Kína volt. A bejelentett importvámokat azóta Kína kivételéve ugyan átmenetileg, egy hónapra visszavonta, az elnökre nem a meghátrálás jellemző. A bizonytalanság Németországban az ideiglenes fegyverszünet ellenére aligha csökkent. Ebből kiindulva számos elemzés foglalkozik azzal, hogy Trump várható vámtarifái miként sújthatják a német autóipart, amely Németország leginkább nemzetközi iparágának számít.
A Volkswagen leányvállalata, az Audi például 2016 óta gyárt autókat Mexikóban, ahonnan tavaly csaknem 57 ezret szállítottak az Egyesült Államokba. Az Audinak és a Porschénak nincs gyára az Egyesült Államokban, ezért teljes mértekben az importtól függ.
A Német Autóipari Szövetség (VDA) adatai szerint a gyártókon kívül a beszállítók is érintettek lehetnek, Mexikóban ugyanis több mint 330 telephellyel rendelkeznek. 2023-ban a német autóágyárak 716 ezer autót gyártottak Mexikóban, főként az Egyesült Államok piacára, tavaly pedig 336 ezer úgynevezett könnyű járművet, azaz személygépkocsit és haszonjárművet exportáltak onnan az amerikai piacra. Emellett a német autógyártók több mint 900 ezer autót állítanak elő az Egyesült Államokban.
A Handelsblatt a mexikói helyzetre utalva egyenesen azzal vádolja Trumpot, hogy le akarja rombolni az egész üzleti modellt. Hangsúlyozza, hogy Mexikó évek óta a a legfrontosabb befektetési helyszín a német gazdaság számára Latin-Amerikában. Az ezredforduló óta a német cégek több mint 45 milliárd dollárt fektettek be az országban. Az újság ugyancsak az autóipari szövetséget idézte arról, hogy a német vállatoknak várhatóan egyre inkább "helyben" kell kiszolgázniuk értékesítési piacaikat. Ez pedig nem lesz hatás nélkül a németországi munkahelyekre.
A lap által megszólaltatott elektromobilitási szakértő szerint a német autógyártók közül leginkább a Volkswagent érinti Trump háborúja. A BMW-vel és a Mercedesszel szemben a Volkswagen járműveinek nagy részét Európából és Mexikóból importálja az Egyesült Államokba. A elmúlt időszak jelentős kínai eladási veszteségek után immár az amerikai piac sem nyújtja a remélt enyhülést a Volkswagen számára. Noha kisebb mértékben, de
a Volkswagen mellett érintett a BMW és a Mercedes is, amerikai autógyáraik ugyanis az alkatrészeik nagy részét Mexikóból kapják.
Szakértők szerint fennáll ugyanakkor a "másodlagos hatások" veszélye is. Ha ugyanis Kanada, Mexikó és Kína gazdasága meggyengül a magas exportveszteségek miatt, akkor ezekből az országokból is kisebb kereslet várható az európai, illetve a német termékek iránt.