Infostart.hu
eur:
382.06
usd:
327.88
bux:
109200.88
2025. december 5. péntek Vilma
Donald Trump amerikai elnök mutatja a kézjegyével ellátott rendeletek egyikét alá a washingtoni Fehér Ház Ovális irodájában 2025. január 30-án, tíz nappal a hivatalba lépése után.
Nyitókép: MTI/EPA/UPI pool/Bonnie Cash

Donald Trump vámháborúja még el sem ért Európába, de a német autógyártók már nagy bajban vannak

Amúgy sincsenek jó helyzetben a leghíresebb német autógyártó cégek, mindenekelőtt a kereslet általános visszaesése, illetve az egyre erősebb kínai vetélytársak miatt. Donald Trump Európát, illetve Németországot fenyegető vámháborúja még inkább erősíti a német aggodalmakat.

Ami az amerikai elnök "vadászmezőit" illeti, Donald Trump első áldozata Kanada, Mexikó és Kína volt. A bejelentett importvámokat azóta Kína kivételéve ugyan átmenetileg, egy hónapra visszavonta, az elnökre nem a meghátrálás jellemző. A bizonytalanság Németországban az ideiglenes fegyverszünet ellenére aligha csökkent. Ebből kiindulva számos elemzés foglalkozik azzal, hogy Trump várható vámtarifái miként sújthatják a német autóipart, amely Németország leginkább nemzetközi iparágának számít.

A Volkswagen leányvállalata, az Audi például 2016 óta gyárt autókat Mexikóban, ahonnan tavaly csaknem 57 ezret szállítottak az Egyesült Államokba. Az Audinak és a Porschénak nincs gyára az Egyesült Államokban, ezért teljes mértekben az importtól függ.

A Német Autóipari Szövetség (VDA) adatai szerint a gyártókon kívül a beszállítók is érintettek lehetnek, Mexikóban ugyanis több mint 330 telephellyel rendelkeznek. 2023-ban a német autóágyárak 716 ezer autót gyártottak Mexikóban, főként az Egyesült Államok piacára, tavaly pedig 336 ezer úgynevezett könnyű járművet, azaz személygépkocsit és haszonjárművet exportáltak onnan az amerikai piacra. Emellett a német autógyártók több mint 900 ezer autót állítanak elő az Egyesült Államokban.

A Handelsblatt a mexikói helyzetre utalva egyenesen azzal vádolja Trumpot, hogy le akarja rombolni az egész üzleti modellt. Hangsúlyozza, hogy Mexikó évek óta a a legfrontosabb befektetési helyszín a német gazdaság számára Latin-Amerikában. Az ezredforduló óta a német cégek több mint 45 milliárd dollárt fektettek be az országban. Az újság ugyancsak az autóipari szövetséget idézte arról, hogy a német vállatoknak várhatóan egyre inkább "helyben" kell kiszolgázniuk értékesítési piacaikat. Ez pedig nem lesz hatás nélkül a németországi munkahelyekre.

A lap által megszólaltatott elektromobilitási szakértő szerint a német autógyártók közül leginkább a Volkswagent érinti Trump háborúja. A BMW-vel és a Mercedesszel szemben a Volkswagen járműveinek nagy részét Európából és Mexikóból importálja az Egyesült Államokba. A elmúlt időszak jelentős kínai eladási veszteségek után immár az amerikai piac sem nyújtja a remélt enyhülést a Volkswagen számára. Noha kisebb mértékben, de

a Volkswagen mellett érintett a BMW és a Mercedes is, amerikai autógyáraik ugyanis az alkatrészeik nagy részét Mexikóból kapják.

Szakértők szerint fennáll ugyanakkor a "másodlagos hatások" veszélye is. Ha ugyanis Kanada, Mexikó és Kína gazdasága meggyengül a magas exportveszteségek miatt, akkor ezekből az országokból is kisebb kereslet várható az európai, illetve a német termékek iránt.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

A Kossuth rádióban kezdte pénteki munkanapját a miniszterelnök. Elmondta: ha a háborút a harctéren kell megoldani, a fenyegetettség nőni fog – fogalmazott. Beszélt az orosz energiától való függésünkről, a gyenge Európáról, a Tisza Párt állítólagos programjáról és a kettős állampolgárság népszavazásának évfordulójáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Karácsonyi Signature PRO akció: két hónapig féláron

Karácsonyi Signature PRO akció: két hónapig féláron

Karácsony alkalmából ismét különleges akcióval kedveskedünk olvasóinknak: december 1-jén útnak indított kampányunk keretében fél áron adjuk a Signature PRO előfizetésünket, ráadásul két hónapra. Most még inkább megéri csatlakozni az előfizetők táborához, akik egyedi elemzésekben, máshol nem megtalálható online befektetői rendezvényekben, ingyenes konferenciabelépőkben, különleges tartalmakban részesülnek. És amit ígérhetünk régi és új előfizetőinknek is: folyamatosan fejlesztjük előfizetői tartalmainkat, formátumainkat, hamarosan újabb bejelentésekkel érkezünk.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×