A legnagyobb globális autóipari csoportok is megszenvedhetik, ha az Egyesült Államok bevezeti a Mexikóval és Kanadával szemben tervezett, bár egyelőre elhalasztott pótlólagos importvámokat – állapította meg helyzetértékelésében a Fitch Ratings. A nemzetközi hitelminősítő tanulmánya szerint a legnagyobb kockázat a Honda, a General Motors, a Nissan és a Stellantis-csoport amerikai értékesítéseit terheli abban az esetben, ha Donald Trump elnök kormánya végül teljes egészében kiveti a mexikói és a kanadai termékek importjára kilátásba helyezett 25 százalékos vámot, mivel ezeknek az óriásvállalatoknak a globális eladásain belül a legmagasabb az amerikai értékesítés aránya. A Fitch számításai szerint a Ford, a Toyota, a Volkswagen és a Hyundai esetében közepes ez a kockázat, a Mercedes Benz kitettsége pedig alacsony az amerikai importvámokkal szemben.
A hitelminősítő adatai szerint a General Motors 711 ezer mexikói és 122 ezer kanadai gyártású autót adott el az amerikai piacon 2024-ben. A Toyota csaknem 228 ezer mexikói és 464 ezer kanadai, a Honda 211 ezer mexikói és 348 ezer kanadai, a Stellantis 324 ezer mexikói és 154 ezer kanadai gyártású személygépkocsit értékesített tavaly az Egyesült Államokban. A Mercedes ugyanakkor nem egészen 16 ezer autót exportált a múlt évben az amerikai piacra mexikói üzemeiből a Fitch összesítése szerint. Más nagy londoni elemzőműhelyek úgy vélik,
akár recesszióba is sodorhatják a kanadai és a mexikói gazdaságot az amerikai kormány által kilátásba helyezett, de egyelőre elhalasztott importvámok.
Az Oxford Economics globális pénzügyi-gazdasági elemzőközpont legfrissebb tanulmányában közölte: saját fejlesztésű globális gazdasági modellje (Oxford Economics Global Economic Model) azt mutatja, hogy az amerikai vámemelési forgatókönyv maradéktalan megvalósulása esetén a reálértéken számolt kanadai hazai össztermék (GDP) kumulatív bázison mérve 1,3 százalékkal esne vissza az idei első és a negyedik negyedév között, a munkanélküliségi ráta ugyanebben az időszakban 6,7 százalékról 7,8 százalékra emelkedne.
Mexikó a cég számításai szerint technikai recesszióba kerülne 2025 negyedik és 2026 második negyedéve között, és a mexikói GDP-érték 2026 egészében is csak 0,3 százalékkal növekedne. Az Oxford Economics szerint ez azt jelentené, hogy a jövő évi mexikói hazai össztermék 3 százalékkal maradna el a cég 2026-ra szóló alapeseti előrejelzésétől.
Donald Trump vasárnap már beszélt róla, majd hétfőn bejelentette, hogy
25 százalékos vámot fog bevezetni minden, az Egyesült Államokba érkező acél és alumínium termékre.
Az elnök a Fehér Házban bejelentett döntést kommentálva úgy fogalmazott, hogy "egyaránt sújtanak bennünket barátok és ellenfelek, itt az idő, hogy a nagyszerű iparaink visszatérjenek Amerikába", valamint hozzátette: további hasonló intézkedések várhatók a gyógyszeripari termékekkel kapcsolatban is.
Donald Trump a Fox News hírtelevíziónak adott, hétfőn sugárzott interjúban a vámpolitikája célját illetően kijelentette, nem fogja hagyni, hogy kihasználják az Egyesült Államokat, az amerikai autóipar támogatása érdekében pedig kilátásba helyezte, hogy 50, vagy akár 100 százalékos vámot vezet be az importált gépjárművekre.