eur:
388.77
usd:
360.8
bux:
68789.59
2024. május 7. kedd Gizella
Hodeida, 2023. december 6.Csónakokkal szállítanak férfiakat az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók által elfoglalt Galaxy Leader teherhajóhoz, amely a Vörös-tengeren vesztegel a nyugat-jemeni Hodeida asz-Szalif kikötője közelében 2023. december 5-én. A húszik december 3-án foglalták el a Galaxy Reader kereskedelmi hajót, amely egy izraeli iparmágnáshoz köthető, és Törökországból Indiába tartott.
Nyitókép: MTI/EPA/Jajha Arhab

A világkereskedelem tizedét érinti a vörös-tengeri válság

Tovább csökkent a teherszállítmányok mennyisége januárban a Vörös-tengeren a jemeni húszi lázadók támadásai miatt.

"Jelenleg több mint 80 százalékkal kevesebb konténer halad át ezen a tengeri útvonalon és a Szuezi-csatornán, mint egyébként szokott" − írta a Kieli Világgazdasági Intézet (IfW Kiel).

Először decemberben esett jelentősen a térségen áthaladó árumennyiség. A húszi lázadók a Gázai övezeti izraeli hadművelet miatti tiltakozásul november 19-én kezdték el támadni a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben azokat a hajókat, amelyek ismereteik szerint Izraelbe tartanak vagy Izraelt támogatják. Ezek a támadások elsősorban a teherhajókat fenyegetik.

Számos tengeri szállítmányozási vállalat ezért elkerüli, vagy csak korlátozottan használja a Szuezi-csatornán keresztül vezető fontos kereskedelmi útvonalat. Alternatív útvonalként a hajókat az afrikai kontinens déli csücskén található Jóreménység-foka felé irányítják át, ami azonban kéthetes kitérőt jelent.

Az IfW szerint a világon mozgatott árumennyiség mintegy 10 százalékát érinti a jemeni partoknál kialakult helyzet.

Julian Hinz, az IfW szakértője ugyanakkor úgy fogalmazott, hogy "összgazdasági értelemben a jelenlegi helyzet jóval drámaibbnak tűnik, mint amilyen valójában". Mint mondta, jelenleg a hajók nagy részének több idő kell ugyan, hogy elérjék Európát, ami miatt kihasználatlanok a kikötők, ez azonban meg fog szűnni, amint a hosszabb utazási időt "logisztikai értelemben bekalkulálják".

Az utóbbi időben negyedével kevesebb hajó kötött ki Hamburg, Bremerhaven, Antwerpen és Rotterdam kikötőiben, miközben a globálisan szállított árumennyiség nőtt januárban. "A szállított áru globális mennyisége mutatja, hogy a világkereskedelem nincs válságban, hanem stabil maradt" - tette hozzá Hinz.

Viszont a hosszabb szállítási idő miatt jelentősen nőttek a szállítási költségek Kína és Európa között. Januárban egy szabványos konténer szállítása átmenetileg meghaladta az 5000 dollárt, bár ez időközben már 15 százalékkal csökkent. 2023 végén azonban még csak mintegy 1500 dollárt kellett fizetni. A 2022-es rekordárszinttől, amikor is csaknem 15 ezer dollár volt a szállítási költség, még messze vannak a szállítmányozó vállalatok.

Hinz a fogyasztókra tekintettel igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy a szállítási költségek csak egy töredékét teszik ki a termékek árának.

Címlapról ajánljuk
Horváth Péter a matematikaérettségiről: nagyon korrekt volt a feladatsor

Horváth Péter a matematikaérettségiről: nagyon korrekt volt a feladatsor

A korábbi évekhez képest könnyebbnek mondható az idei matematikaérettségi – vélekedett az InfoRádióban Horváth Péter matematikatanár, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke. Saját tanítványain is azt látta, hogy a felkészült diákokat nem érhette komolyabb meglepetés.

Nézőpont: a Tisza előzi a DK-t, a Momentum a tavasz nagy vesztese

A Nézőpont Intézet közvélemény-kutatásának eredményei szerint egy hónappal az európai parlamenti választás előtt a Fidesz–KDNP listája vezet 48 százalékkal, Magyar Péter pártja, a Tisza Párt a második 21 százalékkal, a DK–MSZP–Párbeszéd koalíció áll a harmadik helyen 12 százalékkal. Őket követi a Magyar Kétfarkú Kutya Párt 7 százalékkal, a Mi Hazánk pedig 5 százalékon van, a tavasz vesztese a Momentum lehet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.07. kedd, 18:00
Kis-Benedek József
biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×