A két hajógyárat azután adták el, hogy az EU 2008 novemberében közölte, az uniós szabályok ellen való, hogy a lengyel állam támogatást nyújt a gyáraknak. Ezt a pénzt így vissza kellett fizetni. Majd úgy határoztak, hogy Lengyelországnak árverésen kell túladni a gyárakon.
Az ügy azért kavar nagy indulatokat, mert a gdanski, a szczecini és a gdyniai hajógyárakat a lengyelek nemzeti ereklyéknek tekintik, mivel itt, a Hármasváros hajógyáraiban született meg a Szolidaritás mozgalom. Ezért nem szívesen privatizálják azokat.
Korábban a fő gdanski hajógyár körül lángoltak fel a viták, mivel azt nem akarták eladni, de egyre veszteségesebb volt. Végül 2007-ben egy ukrán vállalat, a Donbass vásárolta meg. Nem mindenki volt elégedett az ügylettel, többek között Lech Walesa, a Szolidaritás egykori vezetője és a rendszerváltás utáni első lengyel elnök is úgy vélte, a gyárat lengyel kézben kellett volna tartani.
Eközben Donald Tusk, a lengyel miniszterelnök tévévitára készül a Szolidaritás képviselőivel, mivel Gdanskból Krakkóba helyezte át a Szolidaritás győzelmének húszéves évfordulójának ünnepségeit, amit a szervezet igencsak kifogásol.
Tragédia a Balatonnál, a nemzetközi sajtó is beszámolt róla