eur:
390.49
usd:
364.17
bux:
68279.06
2024. április 30. kedd Katalin, Kitti

Így sztrájkolnak ők

Londonban gyakoriak a közlekedési sztrákjok, Szlovákiában azonban még csak egyszer szüntették be a munkát a vasutasok, azt is törvénytelennek minősítette azt. Németországban egy közlekedési sztrájk idején egymást segítik az emberek.

Londonban már unják a sztrájkokat

Londonban gyakoriak a közlekedési sztrájkok, különösen a metró alkalmazottait képviselő három szakszervezet hirdet gyakorta munkabeszüntetést, követelései teljesítése érdekében.

Legutóbb a vasárnap délutáni kezdettel meghirdetett, 72 órás metrósztrájkra készült fel London, méghozzá igencsak morgolódva. A labdarúgó bajnoki elődöntő több tízezres közönsége csak nehezen jutott volna haza a Wembley stadionból, és hétfőn meg kedden óriási közlekedési káoszra lehetett számítani a nyolcmillió lakosú brit fővárosban.

De végül hajnalig tartó, hosszas tárgyalások során sikerült lebeszélni a szakszervezet elnökét a sztrájkról. Lehet, hogy a polgármester is nyomást gyakorolt rá, hiszen rövidesen polgármester választás lesz Londonban és a hosszú ideje posztján lévő, sokat bírált szocialista Ken Livingston nem áll jól a konzervatív párti jelölttel szemben.

Ezúttal a kisegítő munkaerő alkalmazásának szabályozatlansága miatt kezdődött volna a sztrájk. Máskor munkakörülményeik javítását követelik a közlekedési alkalmazottak, egyszer meg már azért is sztrájkba léptek, mert egy fegyelmezetlen, de munkahelyén népszerű társukat az igazgatóság el akarta bocsátani.

London lakossága kezdi unni, hogy drágán vásárolt bérletei a sztrájkok miatt nem biztosítják metró vagy busz utazásának a zavartalanságát. A régen épült és nagy terheléseknek kitett metróvonalakat amúgy is állandóan javítják és az utasok a felszíni forgalomban lassan haladó járatpótló buszokra kényszerülnek.

A hét végén az egyik ilyen autóbusznál rendőröknek kellett fékezniük a tülekedőket és verekedés kezdődött. Hol van már a híres angol sorbanállási fegyelem, amiről a magyar származású George Mikes ötven éve azt írta egy szatírájában, hogy ő immár annyira elangolosodott, hogy akkor is fegyelmezetten sorba áll, ha egyedül várakozik az autóbuszmegállóban.

Legújabban a metróvonalak javítását végzők szakszervezete a legharciasabb. A vonatkozó törvénynek megfelelően szavaznia kellett a tagoknak a munkabeszüntetés kihirdetéséről, de ezúttal is megszavazták a sztrájkot. A tárgyalások azonban visszakozásra bírták őket. Az újabb háromnapos sztrájk ugyanis mintegy 16 milliárd forintnak megfelelő kárt okozott volna London városának.
Szlovákiában még csak egyszer volt

Szlovákiában eddig mindössze egyszer sztrájkoltak a vasutasok, de a munkabeszüntetést a bíróság törvénytelennek minősítette.

A szárnyvonalak megszüntetése és a létszámcsökkentés ellen tiltakozó szlovákiai vasutasok 2003. január 31-én léptek meghatározatlan idejű sztrájkba, de három nap múlva leállították a munkabeszüntetést, mert a Pozsonyi Járásbíróság előzetes döntésében törvénytelennek ítélte azt és komoly szankciókat helyezett kilátásba, amennyiben az akció folytatódik.

A munkabeszüntetés több mint 100 millió koronás kárt okozott a gazdaságnak, és egyes akkori hírek szerint a kormány már rendkívüli állapot kihirdetését fontolgatta.

A tiltakozást kiváltó 25 szárnyvonal megszüntetését a vasút vezetősége azzal indokolta, hogy ezek havonta 43 millió korona (jelenlegi áron 338 millió forint) veszteséget termeltek, fenntartásuk csupán tovább rontotta volna a vasúti társaság gazdasági helyzetét. Intenzív tárgyalások után néhány szárnyvonal a megyék hatáskörébe került, több helyen sikerült anyagi forrásokat találni további üzemeltetésükre, ám nagy részük azóta megszűnt.

A kormány nem engedett a vasutas szakszervezet követeléseinek. A sors iróniája, hogy a pozsonyi kerületi bíróság 2003 szeptemberében helyt adott a vasutasok fellebbezésének és megsemmisítette a járási bíróság döntését, mely korábban törvénytelennek minősítette a vasutasok munkabeszüntetését. Újabb vasutassztrájkra azóta - számos fenyegetődzés ellenére - nem került sor Szlovákiában.

Németországban is gyakori a sztrájk

Németországban az elmúlt télen a vasúttársaság és a szakszervezetek közti bérharcban ismételten leállt a közlekedés, mind országos, mind pedig helyi szinten, és csak a kormány színfalak mögötti közbelépését követően sikerült tartós megállapodásra jutni, aminek eredményeként a közeljövőben nem kell újabb sztrájkoktól tartani.

A mozdonyvezetők munkabeszüntetési akciója ugyan súlyos gazdasági következményekkel járt, a lakosság körében azonban megértésre talált, ami alighanem a németek jó szervező épességére vezethető vissza.A mozdonyvezetők sztrájkja már a múlt nyáron is éreztette hatását, de ősszel, amikor rendszeressé váltak a béremelés kikényszerítésére kezdett munkabeszüntetési akciók, a lakosság önszervezés alapján igyekezett áthidalni a nehézségeket. Igaz a szakszervezetek is előre jelezték, hogy hol és meddig áll le a vasúti és helyi érdekű forgalom, így a munkába indulókat nem érte teljesen váratlanul, hogy egyáltalán nem, vagy csak hézagosan közlekedtek a vonatok.

Aki tehette, autóbuszon, vagy kerékpáron közelítette meg munkahelyét, sokan pedig betársultak autós kollégáikhoz, így még a közutakon is sikerült elkerült elkerülni a káosszal fenyegető torlódásokat. A munkaadók pedig ezeken a napokon szemet hunytak a kisebb-nagyobb késések felett, az alkalmazott zöme pedig saját indíttatásból jelezte, hogy a forgalmi akadályokból eredő elmaradást túlórák révén egyenlíti.

A sztrájk idején nem volt ritka látvány, hogy gépkocsivezetők egyszerűen bejelentették a villamosmegállóknál várakozóknak, hogy merre felé tartanak és aki a jelzett irányba igyekezett, egyszerűen beszállt az autóba.

De a vasúttársaság is igyekezett a maga módján autóbuszok indításával, de szakszervezeten kívüli mozdonyvezetők beállításával enyhíteni a sztrájk által okozott közlekedési nehézségeken. Noha a kormány milliárdos kiesésektől tartott a tehervonat szállítmányok elakadása miatt, a lakosságnak a sztrájk nem okozott tartós megrázkódtatást.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Ügyészségi nyomozás kezdődött az Osztrák Szabadságpárt jelenlegi és korábbi vezetői ellen

Ügyészségi nyomozás kezdődött az Osztrák Szabadságpárt jelenlegi és korábbi vezetői ellen

Korrupció gyanújával nyomozást indított a bécsi gazdasági ügyészség az ellenzéki Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) jelenlegi elnöke, Hebart Kickl és két volt pártelnök, az egykori alkancellár, Heinz-Christian Strache, valamint az elnöki székben őt váltó Norbert Hofer, korábbi közlekedési miniszter ellen. Azzal gyanúsítják őket, hogy sajátos hirdetési ügyletet kötöttek Wolfgang Fellner médiavállalkozóval, aki ellen ugyancsak folyik a vizsgálat, mégpedig vesztegetés, vesztegethetőség, továbbá hűtlen kezelés gyanújával.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.30. kedd, 18:00
Szánthó Miklós
az Alapjogokért Központ főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×