Észrevétlen manipulatív módszereket alkalmaz felületein a fogyasztóvédők szerint a Shein, ezért több európai szervezet hivatalos panaszt nyújtott be a cég ellen az Európai Bizottságnál és az európai fogyasztóvédelmi hatóságoknál. A Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője úgy véli, az online vásárlási platform számos vásárlásösztönző eszközt használ, ezek pedig olyan érzelmi helyzetet teremtenek, amelyben a vásárló képtelen racionális döntést hozni.
„A Shein, valamint hasonló más online felületek vizuálisan nagyon különbözően kommunikálnak a fogyasztókkal a többi webáruházhoz képest, hiszen rengeteg az olyan információ, ajánlat és kommunikáció a vásárlás során, ami zavaróvá, nehezen átláthatóvá teszi a folyamatot, ez pedig felkelti a gyanút, hogy mindez arra szolgál, hogy megnehezítse a vásárlók tudatos, megalapozott döntését” – mondta az InfoRádióban Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője.
A „sötét trükk” jelen esetben egy szakkifejezés, és olyan módszereket jelöl, amelyek olyan érzelmi helyzetet hoznak létre a vásárló számára, ahol szűkül a döntési képessége
– magyarázta az ügyvezető. Ezt elérheti az oldal például azzal, hogy a felhasználónak nincs elég ideje felmérni az ajánlat valós tartalmát, részleteit, árát, feltételeit, hanem minél gyorsabban a kosárba rakás megnyomásához és a fizetéshez vezetik őt. És sok esetben csak a végbement vásárlás után derülnek ki olyan körülmények, amelyek miatt a fogyasztó alapesetben nem is választotta volna az adott terméket.
A leggyakoribb példa a befolyásolásra az időkorlát felállítása, például azt állítják, hogy az ajánlat csak nagyon rövid ideig, mindössze pár óráig lesz elérhető, pörög visszafelé a számláló, amitől a vásárló felfokozott hangulatba kerül. De ilyen a készlethiányra való hivatkozás is, például hogy „már csak X darab elérhető”, a szám pedig folyamatosan változik, a fogyasztó pedig azt érzi, hogy gyorsan kell cselekednie, élnie az ajánlattal, kedvezménnyel, különben elveszíti a lehetőséget, ez pedig beszűkült tudatállapotot eredményez. Holott valójában egy olyan felületről van szó, ahol folyamatosak az akciók – szögezte le a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője.
Az egyesület több másik európai fogyasztóvédelmi szervezettel együtt panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, illetve az EU-s fogyasztóvédelmi hatósághoz.
Arra számítanak, hogy az uniós fogyasztóvédelmi hálózatok együttesen fel tudnak lépni egy olyan cég ellen, amelyik az Európai Unió minden országában jelen van, nagyon sok fogyasztót ér el, és sötét trükköket, manipulatív eszközöket alkalmaz.
Haraszti Anikó szerint remélik, hogy születik egy állásfoglalás ezzel kapcsolatban, hogy mi minősül valójában a fogyasztók megtévesztésének, illetve, hogy a Shein hajlandó lesz finomítani a marketinggyakorlatain, átgondolni azokat, és beszüntetni a megtévesztő módszereket, érzelmi manipulálást mind az applikációban, mind a weboldalon. Hangsúlyozta: az EU területén más szolgáltatóktól is elvárják ugyanezt. Megjegyezte, fogyasztóvédelmi felmérésekből pontosan lehet tudni, hogy mikor alkalmaz a webáruház valótlanságon alapuló megtévesztést, így a szervezet elvárja, hogy a fogyasztókhoz valós reklámállítások és -ajánlatok jussanak el.