Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Lentner Csaba, a Károli Gáspár Református Egyetem, Gazdaság- és Vezetéstudományi Intézet megbízott tanszékvezetője, a KINCS Családtudományi Szakmai Kollégiumának tagja beszédet mond a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) valamint a Károli Gáspár Református Egyetem közötti szakmai együttműködési megállapodás aláírásán a Károli Gáspár Református Egyetem Károlyi-Csekonics Palota dísztermében 2021. november 17-én.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás

Lentner Csabának lenne egy javaslata a döntéshozók felé

A kormánynak jobban figyelembe kellene vennie a Magyar Nemzeti Bank versenyképességi javaslatait, mert önmagában az alapkamat-emelés még nem elegendő az infláció csökkentésére – mondta az InfoRádiónak Lentner Csaba közgazdász professzor. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem és a Károli Gáspár Református Egyetem oktatója szerint az egy irreális várakozás, hogy a monetáris politika intézkedései azonnal éreztessék hatásukat az árakban. Lentner Csaba szerint erre csak az év végén, vagy 2023 elején lehet számítani.

Lentner Csaba közgazdász szerint ahhoz, hogy az infláció mérséklődjön, és stabilabbak legyenek az állami pénzügyi viszonyok, Magyarországon is szükség lesz arra, hogy a gazdaság struktúrája, energiahatékonysága, korszerűsítése és versenyképessége tovább fokozódjon, aminek konkrét kidolgozása a Magyar Nemzeti Bank 144 pontos Versenyképességi programjában szerepel. Mint fogalmazott, bármennyire is válságot kezelünk,

azt javasolná a döntéshozóknak, térjenek vissza az említett jegybanki programhoz.

Hozzátette: szükséges lenne egy hatékony energiamix kidolgozására, valamint arra, hogy nagyobb figyelmet kapjon a kis- és középvállalkozások termelékenységének a hatékonysága, illetve annak javítása az elkövetkezendő hónapokban, években.

Egy „ütőképes” gazdaság ugyanis jobban állja az inflációt, és biztosabban garantálja a nemzeti valutának a fizetőerejét is

– fogalmazott az egyetemi oktató felhívva a figyelmet a hosszabb távú megoldásokra. Megismételte: a kormányzatnak hatékonyabb lépéseket kellene tennie az MNB Versenyképességi programjának a megvalósítására.

A közgazdász érdeklődésünkre emlékeztetett: a monetáris politikának arra nincs ráhatása, hogy a kormány effektíve mit tesz, hiszen a kormány és a jegybank, mint minden fejlett piacgazdaágban, így Magyarországon is, egymástól független. Tehát a monetáris politika függetlenül működik a fiskális politikától, ami fordítva is igaz, így aztán a Magyar Nemzeti Bank legfeljebb javaslatokat tud megfogalmazni – nyomatékosította. Lentner Csaba bár kiváló helyzetnek tartja azt, hogy a 2013-as jegybanki vezetőváltás óta a monetáris hatóságnak és a fiskális politikának a céljai, az ideológiája, a jövőképe egybevág, ennek ellenére úgy véli, a nemzeti bank versenyképességi javaslatai – az utóbbi években, illetve az előző évtized második felében –

mintha lassan épülnének be kormány konkrét cselekvési terveibe,

amit problémásnak tart.

Az infláció, az áremelkedés nemcsak egy számadat, hanem egy érzett is. Az árakat alakítókban már félelem, pszichózis működik az egyre rosszabb várakozások miatt, hiszen mondjuk egy átlagos 11 százalékos infláció a boltban vásárolva 31 százalékosnak tűnik. A közgazdász ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, az MNB a másodlagos inflációs viszonyokra, tehát a lakossági várakozásokra, esetleges pánikra úgy tud reagálni – mérsékelendő ezt az érzetet –, hogy stabil, kiszámítható monetáris politikát folytat, tehát ha „nincs kapkodás és fölösleges intézkedések” a jegybank döntéshozatali mechanizmusában, hanem kinyilvánítja azt, hogy elkötelezett az infláció csökkentése mellet és hiteles politikát folytat.

„Reméljük, hogy ennek hatásai az év második felére, de legkésőbb a 2023-as év elejére bejönnek,

és Magyarország visszatér arra a stabil fejlődési pályára, amin 2010 és 2019 között volt” – fűzte hozzá.

A Lentner Csaba közgazdásszal készült teljes beszélgetés alább hallgatható meg.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×