Nem tartja elképzelhetetlennek az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője, hogy nyáron üzemanyaghiányos időszakok lehetnek Európában.
"Tekintettel arra, hogy jelenleg a globális dízel- és benzinkészletek jó pár éves mélyponton vannak, és ez igaz az Európai Unióra is, nem zárnám ki ennek a lehetőségét. Nagyon gyorsan nőtt a kereslet az üzemanyagokra az elmúlt fél-egy év során, miután a Covid alatt nagyon nagy mennyiségű finomítói kapacitást bezártak. Jelentős kínálatszűkület alakult ki, közben a kereslet erős" - ecsetelte.
Hogy az orosz kereskedelmi tilalom inkább a keleti vagy inkább a nyugati európai vidéket sújtja-e, szerinte még nem lehet látni, mivel a hatások csak 3 hónapos késéssel jelentkeznek.
"Az már látszik, hogy az Amszterdam-Rotterdam-Antwerpen háromszögben olyan alacsony szintre csökkentek a készletek, hogy a készletezési díjak is teljesen bezuhantak. Nincs mit tárolni, nincs mit készletezni. Ez pedig - ha igaz a teljes nyugati régióra - kihat a keleti régióra is" - mondta Pletser Tamás.
Az európai embargóra adott piaci reakcióról is beszélt.
"Olaj- és olajtermékár-emelkedés keletkezett.
A dízel és a nyersolaj közötti árrés soha nem látott magasságba emelkedett, 70-80 dolláros szintekre hordónként."
Hogy lesz-e változás az olajkitermelési adatokban, arról a szakértő azt mondta, a beruházások sokasodnak, viszont azért látható főként a tengerentúlon egyfajta boszorkányüldözés az olaj és a gáz ellen, ami miatt "pozitív" az árvárakozás az olajra és a gázra nézve.
A magyar árbefagyasztás szerinte nem hat erre a szituációra, az viszont biztos, hogy a jelentős hatósági és piaci árkülönbség nehéz helyzetbe hozza a Molt, az árbefagyasztás az ellátásnak tehát nem tesz túl jót.