Magyarországon a lízingpiac szempontjából 2019 kiemelkedően jó év volt, 7 százalékos növekedéssel 740 milliárd forintra nőtt a kihelyezett összeg és több szegmensben – mint például az agrárgépeknél, építőgépeknél, egyéb gépeknél – történelmi csúcspontot értünk el – mondta az InfoRádiónak
Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Ehhez képest 2019-ben az európai lízingpiac 3,5 százalékkal emelkedett, pedig ott is jelentősnek mondható bővülés zajlott le. A főtitkár szerint az európai növekedést elsősorban a járműfinanszírozás mozgatta, és az eszközöknél volt az átlagostól egy kissé elmaradó a bővülés.
Magyarországon ez éppen fordítva volt, az eszközfinanszírozásban volt jelentősebb növekedés: az agrárgépeknél, valamint a különböző egyéb gépek, termelőeszközök kategóriájában 20-20 százalékos bővülést értek el. "A járművek is jól teljesítettek, a retail autófinanszírozásban 10 százalék feletti volt a bővülés.
Az egyetlen szegmens, amely Magyarországon nem nőtt, a tehergépjárművek finanszírozása volt"
– tette hozzá Tóth Zoltán.
A 2020-as évről szólva elmondta: az első negyedévről csak előzetes adataik vannak, amelyeket még elemeznek. "Miután Magyarországon igazából március közepétől voltak hatályban korlátozó intézkedések, és a gazdaságot a hó végétől érinti súlyosabban a járvány okozta krízis, ezért
az első negyedévben még viszonylag jól tartotta magát az előzetes adatok alapján a lízingpiac is,
és inkább a 2019-es trendeket látjuk meghosszabbodni" – mondta a főtitkár. Emlékeztetett arra, hogy a Magyar Lízingszövetség 2020-ra szóló előrejelzésében eleve csak a 2019-es rekordnagyságú kihelyezését prognosztizálta a legjobb forgatókönyv esetére is. "Alapvetően nem vártunk bővülést, de nyilván ez a várakozás már nem reális" – tette hozzá.
"Az látszik a különböző számokból – mint például a járműpiaci értékesítésekből –, hogy április-májusban nagyon komoly a visszaesés. Áprilisban már csak fele annyi autót helyeztek forgalomba, mint 2019 hasonló időszakában, az új autók megrendelései nagyjából tizedére estek vissza, és a számok a nagy haszongépjárműveknél, tehergépjárműveknél még csúnyábban festenek" – ismertette a friss folyamatokat a főtitkár. Szerinte az biztos, hogy
az igazi komoly visszaesést a lízingnél is második negyedévben fogjuk majd látni.
"Hogy mikor tudja majd a piac a 2019-es hasonló számokat produkálni, egyelőre még nem látjuk. Függ attól, hogyan tud a gazdaság visszatérni a régi kerékvágásba, illetve hogy milyen hatásuk lesz majd a különböző kormányzati intézkedéseknek" – hangsúlyozta Tóth Zoltán.