A tavalyi sikeren felbuzdulva idén is ingyenes pénzügyi projektnapokat szervezett középiskolásoknak a Pénziránytű Alapítvány és a Diákhitel Központ. Hét városban összesen hatszáz diák vett részt az interaktív tanórából, pódiumbeszélgetésből, kvízshow-ból álló programon.
Kiderült egyebek között, hogy a fiatalok kiemelkedően fontosnak tartják az önálló pénzkezelést és a pénzügyi tudatosságot. A megkérdezett középiskolások csaknem háromnegyede kap zsebpénzt és kétharmada keresett már pénzt diákmunkával. Válaszaik alapján ebből szórakozásra nagyjából 5000 és 10 000 forint közötti összeget költenek havonta. A szülőktől kapott, illetve megkeresett pénzt fele-fele arányban tartják készpénzben, illetve bankkártyán.
Mindez azt mutatja, hogy a diákok jelentős részének vannak önálló tapasztalatai a pénzkezelést illetően.
Nagyobb pénzköltéseikben tudatosak, pénzt gyűjtenek a nagyobb kiadásokra és kétharmaduk nyilatkozta, hogy összehasonlítja a termékek árait a boltok kínálatai szerint. Szórakozásra is szánnak pénzt, de egy nagyobb kiadással járó fesztiválra a megkérdezett fiataloknak csak közel a fele költene.
A hitelhez fűződő viszonyukat tekintve szkeptikusak:
autóra, lakásra, telefonra a középiskolások harmada egyáltalán nem venne fel felnőtt korában hitelt, míg abban fele-fele arányban oszlanak meg a vélemények, hogy tanulásra szabad-e hitelt felvenni.
Az eredmények alapján a legjobban a már őket is érintő pénzügyi kérdésekre tudták a választ. Jól ismerték a diákhitel-konstrukciókat és olyan, a pénzügyek kezeléséhez elengedhetetlen fogalmakat, mint a különböző befektetések futamideje, a thm vagy a biztosítások.
A nem reprezentatív tapasztalatok alapján összességében elmondható, hogy a fiatalok kiemelkedően fontosnak tartják a pénzügyi ismeretek tanítását az iskolában.
A projektnapokat lezáró online kvízjáték során 15 kérdés helyes megválaszolásával a diákok maximum 300 ezer forintot gyűjthettek iskolájuk alapítványának. Az összeget a Pénziránytű Alapítvány céljaival összhangban, a pénzügyi nevelés támogatására fordíthatják.