Kétségtelen tény, hogy egy gazdasági válság közepén vagyunk, ami minden szektorban érzékelhető. A médiaszektorban is komolyan esnek a reklámbevételek. Ebben a környezetben ugyanakkor felértékelődnek a gazdasági hírek, hiszen ezek most mindenkit sokkal jobban érintenek. A magánembereknek hiteleik vannak, de az sem mindegy, hogy a munkát adó vállalatok milyen növekedési kilátásokkal rendelkeznek. Információra van szükség, ráadásul minél gyorsabban. Épp ezért az online sajtó jelentősége is felértékelődött.
Üzletileg megérezték a válságot?
Nagyon féltünk tőle, tavaly októberben komoly válságterveket készítettünk, de most, köszönjük szépen, jól vagyunk. Az első negyedévet is "vastagon", kétszámjegyű bevétel-növekedéssel sikerült zárnunk. Úgy gondolom, ez elsősorban a specializált üzleti modellnek köszönhető, tevékenységünk messze túlmutat a klasszikus médiaüzleten.
Mennyivel több annál?
Az alapításnál az volt a filozófiánk, hogy nem egy média-megközelítést kell alkalmazni. Az alapítók is a pénzügyi szektorból váltak ki, tapasztalattal rendelkező szakemberek hozták létre a portfolio.hu-t, így megpróbáltunk a média- és a pénzügyi szektor közé beékelni egy olyan platformot, ami más megközelítésben, más csatornán adja az információkat. Ez megvalósult, és amikor létrejött, folyamatosan bővítettük új szolgáltatásokkal. A média mellett már 4-5 különböző üzleti tevékenységgel rendelkezünk, ami már egy sokkal szerteágazóbb, több lábon álló üzleti modellt biztosít számukra.
Egy hiátust töltöttek be azáltal, hogy platformot teremtettek az üzleti élet és a sajtó közé. De mennyire értékes ez az elmúlt időszakban, amikor a bulvár sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint a gazdasági sajtó?
Ha őszintén fogalmazunk, mi is el vagyunk keseredve kissé a bulvár térnyerésétől és a minőségi hírfogyasztás csökkenésétől. Ezzel együtt is úgy véljük, hogy a specializált médiatermékek kevésbé érzik meg ezt a folyamatot, mint az általános hírszolgáltató médiumok. Mint az előbb beszéltünk róla, a válságban felértékelődik a gazdasági információ. A döntésekhez szükség van ezekre. És ha az információkhoz minőségi értékelések, kommentárok, jövőbenézések társulhatnak, akkor elkerülhetetlen gócpontként működhet a portfolio.hu. Azt érezzük is, hogy a bulvár térnyerése ellenére az olvasottságunk jelentősen növekedett az elmúlt időszakban, hiszen van egy másik trend is, az, hogy az információgyűjtés elsődleges terepe az internet lett.
A vállalkozásnak offline kiadványai is vannak. Ez furcsa, hiszen a médiumok fordítva szoktak fejlődni, a nyomtatott formáról váltanak az internetes változatra.
Mi az offline szektorban is alapvetően fókuszáltan jelentünk meg. Az ingatlanszektorban jelentkeztünk nyomtatott termékkel, egy olyan területen, ahol mind a mai napig borzasztóan erős hagyománya van a nyomtatott sajtónak. Stratégiai okokból léptünk be a piacra egy havi magazinnal, de ezt is erősíti egy online szolgáltatás. A pénzügyi évkönyvünk is fókuszált, egyedi termék.
Úgy véli, hogy az online vezető szerepre törésével a következő évtized könnyű lehet?
Az biztos, hogy az on-line gazdasági hírek szerepe nem csökken a jövőben, hanem nő. Annyira nem látunk a jövőbe, hogy a következő tíz évben vázolni tudnánk, de az biztos, hogy az elmúlt öt évben átlagosan 50 százalékos növekedést produkáltunk. Az is okot ad az optimizmusra, hogy létezik egy olyan erős know-how központ a portfolión belül, amelynek következtében rugalmasan tudunk reagálni a piaci folyamatokra. Ez azt vetíti elő, hogy a piacon leszünk 10 év múlva is.
Hanganyag: Panulin Ildikó