eur:
411.25
usd:
392.1
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Pixabay

Rossz hír az e-rollerek környezetterheléséről

Aki azt hiszi, megmenti a Földet az elektromos roller, annak mindenképpen tudnia kell, hogy elsősorban az eszközök rövid élettartama miatt összességében nagyságrendileg ugyanolyan szennyezők, mint az autók.

Miközben a fél világ a közlekedés forradalmát ünnepli az elektromos autók, rollerek és kerékpárok terjedése láttán, az e-rendszerváltásnak egyre több hátulütőjére világítanak rá a nyilvánosságban. Nemrég az e-roller közlekedésbeli részvételével merültek fel komoly aggályok - hiszen se nem kerékpárok, se nem valók gyalogosok közé a 20 km/h fölötti tempójukkal -, most pedig a Technologyreview.com hívja fel a figyelmet arra, hogy "életük végén" nem éppen sima háztartási hulladék képződik az e-rollerek után.

Két cég, a Bird és a Lime szolgáltatását vette a lap górcső alá; a cégek csak termékük előnyös oldalát mutatják be, mondván, ideális rövid utakra, a dugó pedig nemlétező fogalommá válik. Szén-dioxid-kibocsátása pedig nincs.

Ám azzal, hogy az akkumulátorral működő járművek emissziója látszólag nulla, a szerző állítása szerint elhallgatják, hogy

szó sincs környezetkíméletről, a járművek tényleges éghajlati hatása erősen függ attól, miként gyártják le ezeket, mennyi ideig üzemelnek és hogyan újrahasznosíthatóak.

Az Észak-karolinai Egyetem kutatói végezték el a járművek "életciklus-értékelését", amely a járgányok gyártásából, szállításából, töltéséből, gyűjtéséből és ártalmatlanításából eredő kibocsátásokat összesítik.

A tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a dokk nélküli e-rollerek egy mérföldre vetítve a normál gépkocsi kibocsátásának felét is elérik, de ha figyelembe veszik a megosztási szolgáltatást is, akkor a harmadát.

Azt is kiszámolták,

az e-rolleres utak kétharmada összességében szennyezőbb,

mint az alternatívák kibocsátása, és rosszabb a mérlegük, mint amennyit megspórolnak a "le nem vezetett kilométereken".

A számítás során az alkatrészek gyártását, az akkumulátor összeszerelését, a motor élettartamát, a nyersanyag szállítását és a jármű élettartamát is adatokra támaszkodva igyekeztek becsülni, külön rámutatva, hogy egy ilyen roller kb. két évet "él", de például a Bird flottája átlagosan kevesebb mint 30 napot élt átlagosan egy kentucky-i felmérés szerint; nem is beszélve azon kocsik kibocsátásáról, amelyek rendszeresen összegyűjtik és újrapozicionálják az e-rollereket...

A Lime tiltakozik a felmérések ellen, mondván, pontatlanok a becslések, és ígéri, a begyűjtő kocsikat is elektromosakra váltja.

A tanulmány nem állt meg a rossz hírek közlésénél, mert vannak jók is: ha csak alacsony töltöttségű járműveket "szórnak" újra, nem járnak be összeszedéskor a kocsik nagy utakat, a gyártáskor az alumínium arányát növelik, az szintén segíthet az ügyön.

A legfontosabb azonban az élettartam növelése lenne: ha minimum két évig működnének ezek a járművek, mérföldenként 30 százalékkal csökkenne az összes szennyezés.

Címlapról ajánljuk
Mészáros Melinda a bérmegállapodásról: nagyon kemény tárgyalásokon értük el az eredeti célunkat

Mészáros Melinda a bérmegállapodásról: nagyon kemény tárgyalásokon értük el az eredeti célunkat

Megszületett a bérmegállapodás a versenyszféra és a kormány Állandó Konzultációs Fórumán, három évre szólóan. Kiderült, mennyivel emelkedik a következő három évben a minimálbér és 2025-ben a garantált bérminimum. Lesznek azonban olyan esetek, amikor újratárgyalásra lesz szükség.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×