Miközben a fél világ a közlekedés forradalmát ünnepli az elektromos autók, rollerek és kerékpárok terjedése láttán, az e-rendszerváltásnak egyre több hátulütőjére világítanak rá a nyilvánosságban. Nemrég az e-roller közlekedésbeli részvételével merültek fel komoly aggályok - hiszen se nem kerékpárok, se nem valók gyalogosok közé a 20 km/h fölötti tempójukkal -, most pedig a Technologyreview.com hívja fel a figyelmet arra, hogy "életük végén" nem éppen sima háztartási hulladék képződik az e-rollerek után.
Két cég, a Bird és a Lime szolgáltatását vette a lap górcső alá; a cégek csak termékük előnyös oldalát mutatják be, mondván, ideális rövid utakra, a dugó pedig nemlétező fogalommá válik. Szén-dioxid-kibocsátása pedig nincs.
Ám azzal, hogy az akkumulátorral működő járművek emissziója látszólag nulla, a szerző állítása szerint elhallgatják, hogy
szó sincs környezetkíméletről, a járművek tényleges éghajlati hatása erősen függ attól, miként gyártják le ezeket, mennyi ideig üzemelnek és hogyan újrahasznosíthatóak.
Az Észak-karolinai Egyetem kutatói végezték el a járművek "életciklus-értékelését", amely a járgányok gyártásából, szállításából, töltéséből, gyűjtéséből és ártalmatlanításából eredő kibocsátásokat összesítik.
A tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a dokk nélküli e-rollerek egy mérföldre vetítve a normál gépkocsi kibocsátásának felét is elérik, de ha figyelembe veszik a megosztási szolgáltatást is, akkor a harmadát.
Azt is kiszámolták,
az e-rolleres utak kétharmada összességében szennyezőbb,
mint az alternatívák kibocsátása, és rosszabb a mérlegük, mint amennyit megspórolnak a "le nem vezetett kilométereken".
A számítás során az alkatrészek gyártását, az akkumulátor összeszerelését, a motor élettartamát, a nyersanyag szállítását és a jármű élettartamát is adatokra támaszkodva igyekeztek becsülni, külön rámutatva, hogy egy ilyen roller kb. két évet "él", de például a Bird flottája átlagosan kevesebb mint 30 napot élt átlagosan egy kentucky-i felmérés szerint; nem is beszélve azon kocsik kibocsátásáról, amelyek rendszeresen összegyűjtik és újrapozicionálják az e-rollereket...
A Lime tiltakozik a felmérések ellen, mondván, pontatlanok a becslések, és ígéri, a begyűjtő kocsikat is elektromosakra váltja.
A tanulmány nem állt meg a rossz hírek közlésénél, mert vannak jók is: ha csak alacsony töltöttségű járműveket "szórnak" újra, nem járnak be összeszedéskor a kocsik nagy utakat, a gyártáskor az alumínium arányát növelik, az szintén segíthet az ügyön.
A legfontosabb azonban az élettartam növelése lenne: ha minimum két évig működnének ezek a járművek, mérföldenként 30 százalékkal csökkenne az összes szennyezés.