Naponta három pár nemzetközi gyorsvonat és összesen 8–18 tehervonat. Ekkora a forgalma a kelebiai vasútállomásnak. A sínek mellett dolgozó rendőrök az érkező szerelvényekre összpontosítanak, mert mint mondják, hagyománya van a magyar-szerb határon a vasúti határsértés trükkjeinek - írja a Police.hu.
Az 1980-as évektől a közokirat-hamisítás volt a sláger a személyszállító vonatokon, amelyek végiggurultak a Balkánon. Több nemzet polgárai utaztak Nyugat felé, mint ma – mondta Rácz Róbert ezredes, a Kelebiai Határrendészeti Kirendeltség vezetője.
A sokszínű, tranzitvízum nélküli járatok utasai cserélgették, meghamisították egymás iratait.
A kelebiai útlevélkezelőknek legalább olyan rutinnal és szakmai háttérrel kellett rendelkezniük, mint a reptéren dolgozó kollégáiknak. Ez a 2000-es évek közepéig tartott, főleg a jugoszláv, majd jugoszláv utódállamokk polgáraival, valamint az Ausztriába és Németországba utazó török vendégmunkásokkal és családtagjaikkal volt probléma.
A migrációs helyzet és a határzár után minden megváltozott
A sínekre nem lehet műszaki zárat építeni, ez egyértelmű, ezért a határsértésen gondolkodók is a vasútra összpontosítottak. 2016-ban 1078 határsértőt szedtek le a vonatokról a kelebiai rendőrök. 2016. november 13-án egy az Országos Rendőr-főkapitányság által kiadott utasítás értelmében totális tehervonat-ellenőrzést rendeltek el az összes szerb határon belépő szerelvényre. Ez a parancs még ma is érvényben van. Az eredményességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy
2017-ben már csak 381-en próbálkoztak, idén szeptember 10-éig pedig összesen 44 határsértő potyautast állítottak elő a kelebiai rendőrök, közülük 11-et személy-, 33-at tehervonatokról szedtek le.
"Szeptember 10-én hajnalban találtunk egy iráni párt két gyermekkel egy nemzetközi gyorsvonat kapcsolószekrényébe bújva. Ahogy a többi határsértőt, őket is visszairányítottuk a tranzitzónába, ahol eldönthetik, visszamennek-e a Szerbia felé vezető nyitott kapun, vagy élnek a menekültstátusz iránti kérelem jogával" – mondta Rácz ezredes. Hozzátette, ezt az eredményt fejlesztésekkel, erőkoncentrációval, szervezéssel érték el, de a szerb hatóságok is segítettek. Kiürítették a vasúti határ menti sávot, megszűnt a szabadkai vasútállomás melletti befogadótábor, kiürítették a határsávban levő üres házakat.
Most is van egy számban stabil, ám folyton változó, 30-40 fős csoport, amelyik rendszeresen próbálkozik. Arra játszanak, hogy egyszer csak lanyhul a figyelmünk, vagy kiötlenek valami új trükköt.
Fél óra alatt átfésülik a vonatot
A személyvonatok ellenőrzése könnyebb, ott nincsen túl nagy lehetősége a határsértőnek, a rendőrök ismerik a búvóhelyeket. Egy vonat beérkezésekor átlagosan 30 percük van az ellenőrzésre, ezt belekalkulálták a menetrendbe. Az ellenőrzés biztosításában részt vevő Készenléti Rendőrség (KR) munkatársai figyelnek arra, nehogy valaki leugorjon, amíg a kelebiai csapat a szerelvényen dolgozik.
Rutinos mozdulatokkal, létrára állva nyitják ki a mennyezeti szervizjáratokat, egy mini hőkamerával pedig be tudnak nézni a legrejtettebb zugba is.
Ez az eszköz igen hasznos, mert volt olyan próbálkozó, aki egy tehervonat tartálykocsijában egy matracot rakott maga elé. Nem igazán lehetett belátni mögé, a hőkamerát viszont nem lehet átverni. Az útlevélkezelők az ülések alá is benéznek, még mindig akad, aki ezzel az egyszerű módszerrel próbálkozik.
Az igazi kihívás a tehervonatok átvizsgálása – folytatta a kirendeltség vezetője. "Itt már minden volt. Találtunk az egyik szállítmányban por állagú, alumínium előállításához szükséges ipari alapanyagba beásott határsértőket,
úgy jöttek ki a kupac alól, mint a Múmia című akciófilmben a szörnyek a sivatag buckáiból."
Egy rutinos rendőr figyelt fel rá, hogy a homokrakományon lábnyomokat látott. Nem tudhatta a határsértő, hogy már a belépéskor, fentről kamerák képein keresztül nézik a vagonok tetejét, figyelik, nehogy leugorjon valaki a vonatról, ahogy az Magyarország területére ér.
Veszélyes rakomány közé is elbújnak
Voltak próbálkozók, akik egy kőszállítmányban saját bunkert építettek ki, kész csoda, hogy egy fékezésnél össze nem zúzta az egészet a rakomány. Ipari nyersanyagban, búza között, üres olajtartályban, mindenhol találtak már határsértőt. Veszélyes rakomány közé is bebújnak, például olyan vegyszereket szállító kocsikba, amelyek még üresen is veszélyesek, hiszen mindig marad az alján valami a rakományból, aminek gőze beszippantva halálos is lehet.
Németországba szánt hűtőgépszállítmányban is bukkantak már potyautasokra, őket egyértelműen külső segédlettel, csempészek vagy a társaik rakták be, zárták rájuk a rakományt.
A megrendelőnek sem volt jó hír, hogy így került címlapra. Megüzenték a partner cégnek, hogy még egy ilyen eset, és felbontják a szerződést. Azóta nem volt hasonló ügyük.
Országosan körülbelül 60-70 közé tehető, ebből jelenleg 5-10 olyan vállalat van ma Magyarországon, amely érdekelt a kelebiai vasúti szállítmányozásban. "Szerencsére jelentős részükkel sikerült tárgyalnunk, majd egy egységes, uniós szabvány szerinti biztonsági zárat elfogadtatnunk, amit nem lehet manipulálni, visszaragasztani. Így gyorsabb az ellenőrzés, sértetlen zárú vagonba nem juthat be határsértő" – magyarázta Rácz Róbert. Ezekkel az üres kocsikat is lezárják, könnyebb így dolgozni. Saját tapasztalatból építkeznek - tette hozzá az ezredes.
A két évvel ezelőtti parancs óta
12 alkalommal módosították a tehervonatok kutatására vonatkozó helyi intézkedési tervet: folyton újítva, alkalmazkodva a próbálkozók változatos trükkjeihez és a változó körülményekhez.
Még mindig akad olyan próbálkozó, aki kívülről kapaszkodik fel a vagonokra. A tehervonatok ütközőjén vagy éppen a tetején egyensúlyozva próbál meg átjönni a határon, de olyan is van, aki a kerekek mellé, a vagon alvázába kapaszkodva, egy deszkát behelyezve próbál meg nem beesni a szerelvény alá.
Új diagnosztikai állomás
A tervezett Budapest–Belgrád-vasútvonalon 160 km/h-s sebességgel is közlekedhetnek majd a Kelebiánál belépő vonatok – beszélt a jövőről a parancsnok.
"Ehhez egy új diagnosztikai állomást kell kiépíteniük röntgennel, hogy műszeres ellenőrzés gyorsíthassa meg a vasúti forgalmat. Az utasellenőrzést is meg kell oldani, mégpedig menet közben, megállapodva a szerb hatóságokkal, hiszen itt a magyar rendőröknek szerb területen kell felszállniuk a vonatra, és végrehajtani a kötelező átvizsgálást és az utasellenőrzést ahhoz, hogy alkalmazkodjanak a megújult vasúti menetrend követelményeihez.