Tavasztól naponta 25-30 vidéki mentőegység segítheti ki Budapesten az Országos Mentőszolgálatot - írja Győrfi Pál országos mentőszolgálati szóvivőre hivatkozva a Telex. Az akcióra azért van szükség, mert a fővárosban nagyon megemelkedett az esetszám, a budapesti sürgősségi kapacitás már nem elég.
Az új rendszerbe minden vidéki mentőállomáson dolgozó ápolót és gépkocsivezetőt bevonnak. Nekik egy előre látható és tervezhető beosztás szerint 2-3 havonta egy alkalommal kell Budapesten dolgozniuk - ezt pedig már Hadházy Ákos független parlamenti képviselő tette közzé egy belső körlevél alapján.
Vidékről - mint Győrfi Pál ecsetelte - csak a személyzet utazik Budapestre, és meghatározott állomásokon kapnak mentőautót a feladatuk elvégzéséhez. A mentősök szolgálati autóval utaznak a fővárosba, ott veszik fel a mentőgépkocsit, a műszak végén pedig szintén szolgálati autóval utaznak haza.
A körlevélben az is olvasható, hogy a vidéki mentősöknek reggel 7-re kell Budapestre érniük, és 9-kor kezdik meg 16 órás szolgálatukat, ennek végén visszaviszik a kocsit a mentőállomásra, és mehetnek haza.
Hogy ennyi munka után hazavezetni mennyire lehetséges, arról Győrfi Pál azt mondta, több budapesti mentőállomáson vannak kialakítva szálláshelyek a bajtársak részére.
Az utazási idő is munkaidőnek minősül, kifizetik, ahogy meleg ételt is kapnak a vidéki mentősök.
Még az is kiderült, a vidéki mentősök nem túlóraként fognak Budapesten dolgozni, hanem rendes munkaidő keretében, és ez évente csak néhány alkalommal történik majd.
Az OMSZ folyamatosan és pontosan elemzi a hívásszámokat, feladatszámokat, és a mentőkapacitást ennek megfelelően az esetlegesen változó szükségletekhez igazítják.
A mentők esetszáma 2024 végén már naponta 3800 körül volt országosan. Arányában a legtöbb feladat – körülbelül napi 1300-1400 eset – a fővárosban van, eközben a vidéki mentőállomások terheltsége alacsonyabb.