Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: Unsplash

Fontos dologban maradnak el a magyar gyerekek sok külföldihez képest

A friss PISA-felmérésből kiderült, hogy a 15 éves magyar diákok kreatív gondolkodás terén nyújtott teljesítménye elmarad az OECD-országok átlagától.

A 2022-ben felvett PISA-felmérések során első alkalommal mérték a 15 éves diákok kreatív gondolkodását és kreativitását. Ennek eredményeit tette közzé az OECD, míg a 2022-ben mért matematikai, természettudományos és szövegértési teljesítményükről szóló jelentés még tavaly decemberben jelent meg - számol be róla a Portfolio.

Mint írják, az OECD azért tartja fontosnak a kreatív gondolkodás mérését, mert manapság számos állás esetében, főként a magasan képzett területeken, különösen fontos a megléte.

A Világgazdasági Fórum (WEF) tavaly megjelent, "A munkahelyek jövője" című bejegyzése szerint

a kreatív gondolkodás a második legfontosabb készségnek számít a munkaerőpiacon az analitikus gondolkodás után.

A digitalizáció és a mesterséges intelligencián alapuló eszközök térnyerésével az innováció, a kreativitás és a kritikus gondolkodás iránti igény növekszik a rutinszerű készségekhez képest, amelyek jobban ki vannak téve az automatizálásnak.

Az aktuális PISA-felmérés rávilágít, hogy az egyes OECD-tagállamokban az oktatási rendszerek mennyire készítik fel a diákokat arra, hogy a különböző feladatoknál alkalmazni tudják az "out of the box" gondolkodást is. A kreatív gondolkodás felméréséhez olyan feladatok elé állították a diákokat, mint például:

  • fejezzék ki képzelőerejüket különböző írásos formában, például képaláírásokat kellett készíteniük, ötletelniük egy novellához, rövid párbeszédet írni két szereplő között;
  • címet kellett adniuk különböző szempontok alapján egy absztrakt illusztrációhoz;
  • vizuális kompozíciókat, például logókat, plakátokat kellett létrehozniuk egy meghatározott témakörben megadott grafikai eszközökkel;
  • de azt is kérték a diákoktól, hogy javasoljanak megoldásokat társadalmi problémákra;
  • és tudományos problémák megoldásán is ötletelniük kellett, melyekre egyelőre nincs jó válasz.

A felmérésben résztvevő 64 ország (a 38 OECD-tagállam mellett más országok is szerepeltek a kutatásban) közül Magyarország a kilencedik legmagasabb pontszámot (31) érte el másik három országgal (Olaszország, Málta, Chile) holtversenyben - írja a lap, hozzátéve, hogy

a magyar diákok átlagos 31 pontja 2 ponttal elmarad az OECD-átlagtól.

Mint írják, magyar szempontból kiemelkedő, hogy az eltérő társadalmi és gazdasági háttér az OECD tagállamai közül a leghangsúlyosabban Magyarországon hat ki a diákok kreatív gondolkodás terén mért teljesítményére.

A jobb társadalmi-gazdasági helyzetű iskolák, illetve a hátrányos helyzetű iskolák diákjai között az elért pontszámokban mutatkozó különbség Magyarországon a legmagasabb (18 pont) az OECD tagállamai közül, miközben az OECD átlagában csak 11 pontnyi a különbség. A magyarországinál nagyobb eltérést csak két másik európai (de nem OECD-tagállam) országban, Bulgáriában és Romániában mértek (egyaránt 19 pont).

Diákok szintjén is bebizonyosodott, hogy a jobb társadalmi-gazdasági háttérrel rendelkező tanulók átlagosan 37 pontot értek el a 31 pontos átlaghoz képest, míg a hátrányos helyzetű fiatalok átlagosan 24 pontot szereztek.

Vagyis az eltérő társadalmi-gazdasági hátterű diákok között 13 pontnyi a különbség szemben az OECD-ben mért átlag 10 pontos eltéréssel szemben. Ilyen nagy, 12 pontot meghaladó különbség a két eltérő hátterű diákcsoport között Európában Magyarországon kívül még Bulgáriában, Romániában, illetve Szlovákiában volt kimutatható.

A felmérés az úgynevezett reziliens diákok arányát is megvizsgálta, vagyis azokét a tanulókét, akik a társadalmi-gazdasági státuszuk alapján az alsó 25 százalékba tartoznak, de a kreatív teljesítményük alapján a felső 25 százalékban teljesítettek. Idehaza a reziliens fiatalok aránya 10,1 százalék, ami szintén elmarad az OECD-átlag 12,5 százaléktól.

A lap azt írja, az is figyelemre méltó eleme a jelentésnek, hogy az OECD átlagában az általános középiskolai vagy gimnáziumi tanulmányokat folytató diákok jobb eredményeket értek el a kreativitást mérő teszteken, mint a szakképzésbe járó tanulók. Ez a különbség Magyarországon a legnagyobb, 14 pont. További öt országban haladta meg 10 vagy annál több ponttal az általános tanulmányokat folytató középiskolai diákok teljesítménye a szakképzésben tanulók eredményeit.

Címlapról ajánljuk

Porschék tömkelege mondta be az unalmast Oroszországban

Több száz Porschéról van szó, ami nagyon kellemetlen helyzetbe hozta az orosz forgalmazókat. Bizonyos sufnituning módszerekkel sikerült ugyan egyeseknek életet lehelniük az autójukba, azonban ezek csak ideiglenes megoldások.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×