eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Group of kids playing video games on smart phone after school
Nyitókép: Getty Images

Koren Balázs: az egyre modernebb telefonok tovább rontják a diákok közötti esélyegyenlőséget

Nem általában az okoseszközök kockázatosak az iskolában, hanem azok a készülékek, amelyeket nem oktatási célokra fejlesztettek ki – mondta az InfoRádióban Koren Balázs középiskolai matematikatanár, az ELTE Természettudományi Karának oktatója, a Yettel ProSuli szakmai vezetője.

A köznevelési törvény módosításával egységes szabályozást hozna létre az iskolákba be nem vihető, illetve bevihető, de korlátozottan használható tárgyakra vonatkozóan a kormány – ezzel megteremtve a lehetőséget arra, hogy korlátozzák a mobiltelefon iskolai használatát. A Belügyminisztérium korábbi indoklása szerint a mobil elektronikai eszközök negatívan befolyásolhatják a gyermekek társas és szociális viszonyait, illetve káros hatással lehetnek verbális kommunikációjukra.

A Yettel ProSuli szakmai vezetője az InfoRádióban elmondta: azzal, hogy annak idején beengedték az okostelefonokat az iskolákba, kinyitották az innováció kapuját. Úgy véli, ez rendkívül fontos volt a Covid előtti időszakban, amikor számos hazai iskolában főként az okoseszközök segítségével tudták megalapozni és fejleszteni a digitális oktatást, miközben több szükséges iskolai eszköz nem állt a rendelkezésre. Koren Balázs szerint a világjárvány némileg „megváltoztatta ezt a perspektívát”, több százezer laptopot osztottak ki a diákok között, aminek köszönhetően olyan elektronikai eszközök kerültek be az oktatási intézményekbe, amelyeknek az okostelefonokkal ellentétben nincs figyelemelterelő hatásuk.

A középiskolai matematikatanár aggályosnak tartja, hogy az okostelefonok folyamatosan pittyegnek, érkeznek a jelzések, értesítések az üzenetekről, hírekről, bejegyzésekről, amelyek miatt sok esetben a felnőttek sem tudnak megfelelően koncentrálni a munkájukra, a diákok figyelmét pedig még inkább elterelik ezek a hatások. Éppen emiatt támogatja, hogy

csak olyan eszközöket lehessen használni az oktatás során, amelyek nem zavarják a koncentrálásban és a tanulásban a diákokat.

Koren Balázs hozzáfűzte: ha a törvénymódosításnak is ez a célja, akkor „üdvözlendő, új helyzetet tud teremteni az oktatásban”.

Az ELTE oktatója felhívta a figyelmet arra, hogy az egyik legnagyobb technológiai óriás nemrég bejelentette, integrálni fogja a mesterséges intelligenciát a legújabb telefonokba és operációs rendszerekbe. Nagy kérdés, hogy lehet-e úgy korlátozni az okoseszközök funkcióit, hogy a gyerekek tényleg csak tanulási célra használják azokat az iskolában. Koren Balázs figyelmeztetett: ha ezeken az eszközökön keresztül megjelenik az MI az oktatásban, akkor

jelentős hátrányba kerülhetnek a többiekkel szemben azok a tanulók, akik nem rendelkeznek ilyen modern telefonokkal, tabletekkel.

Ezt pedig nagyon nehéz lenne alternatív módokon kompenzálni.

A régi időkből az iskolai köpenyt hozta fel példaként, aminek kettős célja volt. Egyrészt védte az alatta lévő ruhát, másrészt gyakorlatilag egyenruhának számított, aminek nagy előnye volt, hogy nem azt nézték a diákok, kin van a legmárkásabb öltözet, így pedig kevésbé fordult elő az, hogy valakit kiközösítettek vagy éppen ellenkezőleg, körberajongtak.

Az MI káros hatásai

Koren Balázs szerint több oktatási intézményben „kinyitotta az ollót” a diákok között az okostelefonok megjelenése az iskolában, ami nem egy esetben egyenlőtlenséget, különféle hátrányokat eredményezett. Kiemelte, hogy a legmodernebb eszközök a mesterséges intelligencia által segített funkciókkal rendelkeznek, de nem minden család engedheti meg magának, hogy ilyet vásároljon, ami miatt komoly hátrányba kerülhetnek a tanulásban egyes diákok. Ennek elkerülése érdekében a középiskolai pedagógus szerint

„egységes iskolai eszközhasználatot” kell biztosítani az intézményekben.

Úgy véli, ezzel nagy lépést lehetne tenni az esélyegyenlőség irányába.

„Ha mégis beengedjük ezeket a modernebb készülékeket az iskolákba, komoly kihívások elé állítjuk a pedagógusokat, mert nagyon nehéz feladat lesz számukra, hogy miként tudják megoldani a TikTok vagy éppen az Instagram használatának tilalmát” – magyarázta a Yettel ProSuli szakmai vezetője.

Ha a szülő nem partner, nehéz lesz dűlőre jutni

Koren Balázs úgy fogalmazott, sokszor figyelmen kívül marad, mennyire fontos a szülők szerepe is az iskolai életet illetően. Pedig tanítási időben is elérhetők például telefonon vagy az elektronikus naplóból (KRÉTA) szinte bármikor értesülhetnek gyermekük osztályzatairól, hiányzásairól. Koren Balázs szerint a digitális technológiának köszönhetően a szülők ma már sokkal inkább beleláthatnak abba, mi történik az oktatásban, hogyan teljesít a gyermekük.

„A tanítás csak akkor működik jól, ha a tanár–szülő–diák hármas abszolút együttműködően, a közös cél érdekében megy előre”

– fejtegette.

Hozzátette: ha megtiltják az iskolában az okostelefonok használatát, valószínűleg lesznek olyan szülők, akik azon kezdenek majd el aggódni, hogy így nem tudják elérni a gyermeküket, ha valamilyen okból kifolyólag keresik. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy hol fogják tárolni a telefonokat a tanítási időben és mi a garancia arra, hogy biztonságos helyre kerülnek. Számos ehhez hasonló kérdés van még, melyekre jelenleg nincs egyértelmű válasz vagy megoldás.

Koren Balázs hangsúlyozta: bárhogy is valósul meg a kivitelezés, ha a szülők ebben nem lesznek partnerek, nagyon nehéz helyzetbe kerülhetnek a pedagógusok. Fontosnak tartja, hogy a szülőket tájékoztassák az oktatás módjáról, a körülményekről és a lehetőségekről, mert csak így kerülnek képbe arról, mivel jár egy ilyen változtatás. Az ELTE oktatója végül elmondta: ha a tanárok és a szülök konszenzusra jutnak, akkor könnyen és jól lehet kezelni ezt a helyzetet. Úgy véli, példát kell venni az innovációban élen járó iskolákról, ahol a szülőkkel egyeztetve megteremtették az okoseszközök helyes használatának alapjait, és a gyakorlatban is jól alkalmazzák.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.

Vérben, vasban küzdöttek a magyar szabadságért – katonaelődeinkről is emlékezzünk meg halottak napján!

Elhunyt őseink, rokonaink, ismerőseink mellett hősi halottainkról is emlékezzünk meg a hét végén – kéri a Honvédelmi Minisztérium. A tárca katonai identitásért felelős miniszteri biztosa az InfoRádióban elmondta: ez a gesztus erősíti a nemzeti összetartozást. Töll László hozzátette: az elmúlt évszázadokban a hazájuk szabadságáért harcoló magyar katonák bajtársai voltak a felmenőinknek, ezért megérdemlik, hogy lerójuk a tiszteletünket előttük a temetőkben vagy az emlékhelyeken. Beszélt a hadisírok gondozásáról és a kutatómunkáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×