Infostart.hu
eur:
388.49
usd:
330.61
bux:
110668.81
2025. december 22. hétfő Zénó
Group of kids playing video games on smart phone after school
Nyitókép: Getty Images

Oktatáskutató az iskolai mobiltilalomról: a központi szabályozás rávezetheti a diákokat az önfegyelemre

Eddig sem lehetett korlátozás nélkül használni a mobiltelefonokat az osztálytermekben, de egységes szabályozás híján erről sokszor a tanárnak vagy az igazgatónak kellett döntenie. Az MCC Tanuláskutató Intézetének oktatáskutatója az InfoRádióban elmondta: a kormány rendelettervezete – amely szeptembertől léphet érvénybe – mindenhol tiszta vizet önthet a pohárba.

A szakértők és a szülők körében egyaránt komoly viták övezik a mobiltelefonok iskolai használatának tiltásáról szóló rendelettervezetet. A július 18-án a kormany.hu oldalon megjelent tervezet 2024. szeptember 1-jétől erősen korlátozná az okoseszközök használatát az oktatási intézményekben. Többek közt a mobiltelefonok is korlátozott tárgynak minősülhetnek tanítási időben az általános iskolákban, a gimnáziumok 5–12. évfolyamán, valamint a szakgimnáziumok 9–13. évfolyamán. A tervezet szerint a telefonokat reggel ugyan be lehetne vinni az iskolába, de rögtön le kellene adniuk a diákoknak, és csak a tanítás idő végeztével kapnák vissza.

Az MCC Tanuláskutató Intézetének oktatáskutatója a központi szabályozás szükségessége mellett érvelt az InfoRádióban. Szakos Enikő elmondta: az elmúlt évtizedekben a telefon és az internet használatával nagyon megváltozott az életritmusunk, és az is, hogy miként gondolkodunk általánosságban az iskoláról. Úgy véli, egyáltalán nem mindegy, hogy a gyermekek milyen eszközöket visznek be magukkal a tanórákra.

A szakértő hozzátette: sokan nem veszik figyelembe azt a tényt, hogy

az elmúlt harminc évben nem változott olyan jelentős mértékben a gyermekek idegrendszere és agyműködése, mint amennyit fejlődtek ezek az okoseszközök,

miközben a környezetünkben is folyamatosan nagy átalakulások tapasztalhatók. Mint fogalmazott, a gyermekeknek még mindig személyes interakcióra, megfelelő nevelésre, szülői és felnőtt példaképekre van szükségük. Az az ideális, ha az órák közötti szünetekben beszélgetnek, játszanak egymással a diákok, sőt még a veszekedések, konfliktusok is formálják a személyiségüket, tapasztalatokat szereznek különböző élethelyzetekben.

Az NKE Nemeskürty István Tanárképző Karának stratégiai fejlesztési osztályvezetője szerint fel kell hívni a gyermekek figyelmét arra, hogy ha éppen elkalandoznak vagy unatkoznak, akkor nem rögtön valamilyen kütyüt kell elővenni, hanem ilyen helyzetekben

rá kell őket vezetni az önfegyelemre, az önszabályozó tanulásra, aminek az oktatáskutató megítélése szerint jó keretet ad, ha elveszik tőlük a mobiltelefont az iskolában.

Szakos Enikő emlékeztetett: világszerte nagyon sok helyen bevett szokás, hogy elveszik a telefonokat a diákoktól a tanítási nap elején, és csak sürgős vagy kivételes esetben adják nekik vissza még távozás előtt. „Központi szabályozás ugyan nem volt érvényben, de eddig is voltak szabályok arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet használni a telefont, és a közoktatási intézmények saját hatáskörükben eddig is megtilthatták ezeknek az eszközöknek a tanterembe való bevitelét” – tette hozzá az oktatáskutató.

Sok intézményben mostanáig az volt az elvárás, hogy a táskában kikapcsolt állapotban kell lenniük ezeknek a készülékeknek tanítási időben, más helyeken egyes tanárok megengedték, hogy bizonyos órákon, helyzetekben használhassák a diákok a telefonjukat. A szakértő kiemelte:

ha nincs egységes szabályozás, az különbségeket, feszültségeket szülhet egy osztályon belül, de akár a tanárok és a szülők között is.

A központi szabályozással ezt el lehetne kerülni, hiszen mindenkire egységesen ugyanaz a szabályzat vonatkozna.

Szakos Enikő szerint az intézkedés elsősorban nem a tanárokért van, hanem a gyermekek érdekében és védelmében vetődött fel, ezért amíg az önszabályozó tanulást és a kellő önfegyelmet nem sajátítják el, addig segíteni kell nekik a keretek kijelölésével.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

A csehek és a sorkatonaság, érdekes felmérés készült

A csehek 53 százaléka egyetért az adminisztratív katonai nyilvántartás esetleges bevezetésével, míg egyharmaduk ellenzi azt – derül ki az NMS ügynökségnek a Cseh Rádió számára készített felméréséből. Az adminisztratív nyilvántartás a 18 és 60 év közötti cseh állampolgárokat érintené, akikre a hadkötelezettség vonatkozik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

A vállalkozásfejlesztési szakpolitika alapvető célja, hogy a kkv-k számára kiszámítható és stabil működési keretrendszer álljon rendelkezésre. Ennek mentén időről időre fellángol a vita az adórendszert illetően is. Elég hatékony-e, megfelelően ösztönzi-e a gazdasági szereplőket, támogatja-e a növekedést? Segíti-e a társadalmi igazságosság érvényre jutását? Szükség van-e a hangsúlyok eltolására? Ez egy természetes folyamat és szükség is van rá, hiszen a gazdaság szerkezete változik, a gazdasági szereplők viselkedése sem állandó, így előfordulhat, hogy ami a múltban működött, ma már nem elég hatékony és vice versa. A vállalkozásbarát adózási környezet teremti meg azt az alapot, amelyre a vállalkozásfejlesztési szakpolitika célzott eszközei rá tudnak épülni: a támogatások, kedvezményes programok és fejlesztési ösztönzők így nem helyettesítik, hanem tovább erősítik az adórendszer vállalkozásbarát hatását, és elősegítik, hogy a vállalkozások a rendelkezésre álló lehetőségeket növekedéssé, innovációvá és tartós versenyképességgé alakítsák. Magyarországon a viták központjába igen gyakran a társasági adó kerül. A kritikák sok esetben a 9 százalékos kulcsot célozzák, a legjellemzőbb bírálat, hogy az alacsony adókulcsnak köszönhetően a vállalatok nem veszik ki eléggé szerepüket a közteherviselésből. Érdemes ezért körbejárni a társasági adó mértékét, megvizsgálva az a vállalkozásfejlesztéssel, növekedéssel való kapcsolatát, az alacsony adókörnyezet jelentette előnyöket, amelyek talán nem mindig szembetűnők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×