A telemedicinális szolgáltatások széles körét a Covid-pandémia hozta el magával. Ez egyfajta kényelmi funkciót jelent a betegek számára, de sok esetben az orvosok részéről is könnyíti az ellátásszervezést. Felmerülhet ugyanakkor, hogy a betegek nem kerülnek-e így túlságosan ki a háziorvosok látóköréből, illetve tisztázott-e, hogy mikor elég valóban egy telefonos (vagy e-mailen folytatott) konzultáció, és mikor lenne szükséges személyesen megjelenni a rendelőben.
Ezzel kapcsolatban Békássy Szabolcs országos kollegiális vezető háziorvos az InfoRádióban kiemelte: orvosszakmai döntésnek kell lennie annak, hogy mely esetekben lehet sort keríteni telemedicinális ellátásra.
"Jelenleg is zajlik egy munkafolyamat, ami jogszabályi szinten is kezelné ezt a kérdést.
Semmi esetre sem fordulhat elő az, hogy egy-egy beteg személyes jelenléttel járó vizsgálata kizárólag kényelmi okból marad el. Természetesen mind a betegeknek, mind pedig az orvos kollégáknak az ezzel kapcsolatos ismereteket el kell sajátítaniuk, hiszen hosszú távon azért évente legalább kétszer még a teljesen egészséges, jól gondozott betegeknek is meg kell jelenniük a rendelőben" – hangsúlyozta Békássy Szabolcs.
Mint mondta, minderre azért van szükség, hogy egy-egy megbetegedés felismerésére időben sor kerülhessen.
A jelenlegi rendelkezésre álló adatok szerint a telemedicinális szolgáltatások nagyjából 10-15 százalékát teszik ki a háziorvosok betegforgalmának.