eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
A 3-as metró a felújított szerelvényei a BKV Kőér utcai járműtelepén, ahol sajtótájékoztatót tartott a kocsik műszaki állapotáról Héri József, a BKV Metró Üzemigazgatóságának vezetője 2020. január 22-én.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Megtört a csend metróügyben: visszatámadnak az oroszok

Három évig a periratokat sem vette át a szerelvények kártérítési ügyében a felújítást végző orosz cég, most meg ellenkérelmet nyújtottak be.

Több mint három évig nem vette át a periratokat a hármas metró szerelvényeit hivatalosan felújító, a valóságban újragyártó orosz Metrowagonmash - tudta meg a Népszava. Mint írják, mikor a cég már nem halogathatta tovább a dolgot, rögtön támadásba lendültek és ellenkérelmet nyújtottak be a perben - árulta el a lap kérésére a BKV. A Fővárosi Törvényszéken indított, 38 milliárd forintos BKV-követelésről döntő peres eljárás befejezése így még távolabbra tolódik. A labda most újfent a BKV térfelén pattog, a cég most állítja össze az MVM által benyújtott ellenkérelemre választ adó nyilatkozatát.

A lap azt írja, a BKV már 2017-ben megállapította, hogy az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkori árfolyamon mintegy 69 milliárd, jelenlegin 83 milliárd) forintért vállalkozó „Metrowagonmash a szállítói szerződésben vállalt feladatok jelentős részét késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette”.

Az orosz fél semmit nem ismert el és semmilyen kártérítési összeget nem tartott elfogadhatónak.

A BKV és a főváros a per mellett döntött, és 2019 februárjában beadta a keresetet, a pert azonban évekig blokkolta az orosz cég azzal, hogy meghiúsította a keresetlevél és nagy számú mellékleteinek kézbesítését. Első fokon a Fővárosi Törvényszék járt el, az előző években több alkalommal is megkérte az Igazságügyi Minisztériumot az eljárás dokumentumainak alperes részére történő hivatalos kézbesítésére, az pedig mindegyik esetben jogsegélykérelemmel továbbította a dokumentációt az orosz igazságügyi minisztériumnak, a címzettet azonban sosem sikerült elérni.

Most változás történt, a Metrowagonmash átvette a periratokat, és úgy tűnt, megkezdődhet a per.

Mindez gyakorlatilag egybeesett azzal, hogy a kormány kiharcolta, Magyarország továbbra is behozathat alkatrészeket az orosz vállalattól és folytathatja a szerelvények karbantartását a 11. szankciós csomag ellenére.

A lap azt írja, a Metrowagonmash, bár felújításra szerződött, de gyakorlatilag új kocsikat szállított, csak éppen borzasztó minőségben. A városvezetés utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel, így örökös piacot biztosíthatunk az orosz cégnek. A BKV követelése az idő múlásával egyre csak nő, szeptemberre már nagyjából 100 millió euróra (körülbelül 38 milliárd forint) emelkedett különféle kötbérek, kárátalány, illetve kártérítés jogcímén.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×