eur:
404.85
usd:
375.34
bux:
76478.67
2024. november 8. péntek Zsombor
Nyitókép: Unsplash.com

Itt az abroncscsere ideje, mutatjuk a legfontosabb tennivalókat

Minden felszerelés előtt érdemes szakemberrel alaposan átnézetni az abroncsainkat a sérülések, balestek elkerülése miatt. A leszerelt abroncsokat is ellenőrizni kell!

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) a honlapján 10+1 pontban összegyűjtött minden fontos tudnivalót, amit az őszi abroncscserék esetén érdemes figyelembe venni. Ugyan az időjárás még a napokban is meglepően enyhe, lassan itt az ideje, hogy időpontot kérjünk a gumisunktól az ilyenkor szokásos abroncscserére.

A hazai autótulajdonosok a HTA tagjai által gyártott több tucat típusból választhatnak,

a kínálat sokszínű, mindenki megtalálja az igényeinek és a pénztárcájának megfelelőt.

Jó hír, hogy úgy tűnik, egyelőre az árak emelkedése is mérsékelt ezen a téren.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség szakembereinek javaslatai a gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban az alábbiak.

A nyári abroncs nem alkalmas a téli közlekedésre. Ha a télire is fent hagyott nyári abroncs miatt okozunk balesetet, a kár már egyetlen karosszériaelem sérülése esetén is nagyobb lesz, mintha vettünk volna négy téli abroncsot.

A téli és a nyári abroncsok anyaga, mintázata, keménysége eltér egymástól.

Arra az autóra, amelyet télen elsősorban városi körülmények között, kisebb távolságok megtételére használnak, nyugodt szívvel felszerelhetőek a négy évszakos abroncsok.

Évente legalább egyszer ezeket az abroncsokat is ellenőriztetni, illetve az egyenletes kopás érdekében a helyüket cserélni kell: a hajtott kerekeken levő abroncsokat azonos oldalon a nem hajtott tengelyre, a nem hajtott tengelyen levőket pedig a hajtott tengely ellenkező oldalára érdemes felszerelni.

A széles méret, ár és minőségbeli kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani a legmegfelelőbb abroncsokat. Ha ismeretlen márkájú, kétes eredetű abroncsokat vásárolunk, csak rosszul járhatunk. Ugyanez vonatkozik a használt gumiabroncsokra is: lehet, hogy szemre jó állapotban vannak, de nem biztos, hogy minden rendben van velük. A használt abroncsoknak olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek.

A járművek kerekenként nagyjából egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a mintegy 200 négyzetcentiméternyi felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának a legoptimálisabb feltételeit. Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét.

Az abroncs-szettből minden kerékre azonos típusú és mintázatú abroncsot kell felhelyezni. Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival! Új abroncs választásánál segít a néhány éve kötelező matrica, erről a legfontosabb paraméterek leolvashatók.

Ha csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék hajtású autóról van szó.

A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le.

A hatósági előírások szerint a futófelületnek minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter.

Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt. A leszerelt abroncsokat is nézzük át!

A leszerelt nyári abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését.

Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente, elinduláskor, – amikor még hidegek – ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is.

Az alacsonyabb, nem megfelelő gumiabroncsnyomás miatt romlik a tapadás, így hamarabb kopnak el a gumiabroncsok, megnövekszik az üzemanyag-fogyasztás, és az autó irányíthatósága, illetve stabilitása is jelentősen lecsökken.

A hibás futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és/vagy irányíthatóságot eredményezhet, felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve kialakulhat úgynevezett rendellenes kopás a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenőrzésével megelőzhetőek a nagyobb meghibásodások.

Válasszunk szakműhelyt! Egy kereket otthon is ki lehet cserélni, de az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert nem tudjuk otthon kalibrálni, mint ahogyan centrírozni sem tudunk megfelelő berendezések nélkül. Ha kerékre szerelt téli-, illetve nyári-szettet cserélgetünk, akkor egyrészt olcsóbban megússzuk a tavaszi-őszi váltást (kisebb a szerviz-díj), másrészt az abroncsokat is kíméljük.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor az EPC-csúcs után: a világ gyorsabban fog megváltozni, mint gondoltuk

Orbán Viktor az EPC-csúcs után: a világ gyorsabban fog megváltozni, mint gondoltuk

A magyar miniszterelnök beszédével kezdődött és az Albániának mint következő helyszínnek történő átadással zárult az Európai Politikai Közösség (EPC) budapesti csúcstalálkozója. Ezután egy informális vacsorára kerül sor, amelyen természetesen tovább folytatódnak az egyeztetések, ahogy majd a pénteki uniós megbeszélésen is. Orbán Viktor reményei szerint az EU 27 országa péntek délutánra közelebb lesz egy mindenki számára elfogadható, Ukrajnával kapcsolatos megállapodáshoz.

Már formálódik az új Trump-adminisztráció – íme, a lehetséges nevek

Donald Trump megkezdte az elnöki adminisztráció összeállításának előkészítését - közölte a november 5-én elnökké választott republikánus politikus hatalomátvételért felelő szervezete csütörtökön.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.08. péntek, 18:00
Stumpf István
egyetemi tanár, korábbi alkotmánybíró és kancelláriaminiszter, az NKE John Lukács Intézet Amerika Kutatóintézetének emeritus kutatója
Széllel szemben is dübörög a Mol gépezete

Széllel szemben is dübörög a Mol gépezete

Ma hajnalban közzétette idei harmadik negyedéves gyorsjelentését a Mol. A legfrissebb számok messze vannak azoktól az eredményektől, amiket az energiaválság okozta magas olajár-környezetben tudott hozni a társaság, ráadásul az elmúlt hónapokban több tekintetben is kedvezőtlenül alakultak a fundamentumok a Mol körül, elég csak a csökkenő olajárakra, a Brent-Ural árkülönbözet visszaesésére és a finomítói prémiumok csökkenésére gondolni. Azonban ebben a nehezített környezetben is nagyon erős negyedévet tudott zárni az olajcég, ami többek között a kiugróan magas kitermelésnek és finomított termékértékesítésnek volt köszönhető.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×