eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 21. szombat Tamás
Utas a 3-as metró Deák téri állomásán 2020. március 19-én. A koronavírus-járvány miatt jelentősen csökkent az utazók száma a közösségi közlekedés járatain.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Öt és fél éve erre várt Budapest, most bekövetkezik

Befejeződik a 3-as metróvonal felújítása: a Lehel tér és a Nagyvárad tér is bekapcsolódik az utasforgalomba május 22-én kora délután. Mutatjuk, mi változott az állomásokon.

A BKV közlése szerint a két utolsóként felújított állomás a metróvonal "különleges szerkezetű és jelentőségű" megállóhelyének számít.

Mindkét állomás rekonstrukciója 2022. május 14-én kezdődött, így egy év alatt kellett kívül-belül megújulniuk. Az M3 metróvonal felújítása idején végig az utasforgalom részleges fenntartását biztosították, hiszen ezen a két helyszínen fordultak a szerelvények (a középső szakasz mélyvezetésű állomásainak korszerűsítésekor Újpest-központ és Lehel tér között, valamint Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között fordultak oda-vissza a járatok).

"Mindkét állomás egyedi térszerkezetű a vonalon, átmenet a mélyvezetésű és a kéreg alatti állomások között. Az aluljáróból egy galériaszintre érkezünk, ami a vágánytér fölött található, így tágas utastérben találja magát az utazó, ami szokatlan az M3-as metróvonal szűk, alacsony terei után" - írta összefoglalójában a BKV.

Az újjáépült Nagyvárad tér utastere a cég szerint "légies, már-már műalkotásnak tekinthető", mely meleg árnyalatokkal próbálja oldani a kórházak közelsége miatt a helyhez esetleg kapcsolódó szorongó érzéseket. Az utasforgalmi teret mindemellett képzőművészeti alkotások és egy attraktív lámpasor díszíti. Az állomás bejáratánál mozgólépcsők működnek, és két lift biztosítja az akadálymentes lejutást a peronszintre. Az aluljáróból a felszín szintén két lifttel érhető el - az egyik a Nemzeti Közszolgálati Egyetemhez, a másik az Üllői út városból kifelé vezető oldalára vezet.

A szerkezetileg is átalakult Lehel téren a galériaszint átjárhatósága megszűnt, a terület a felújítás után a főszellőző rendszer részét képezi. Az utastérben végigfutó acéllemez burkolatok a földalatti világot idézik meg. A nyers, kissé rideg anyaghasználatot élénk színű felületfestések ellenpontozzák, így teremtve meleg, barátságos légkört az utastérben.

A narancs, sárga, és rózsaszín színek szétosztása a tájékozódást is segíti - írta a BKV.

A második lépcső helyére két lift épült, melyek a peron és az aluljárószint közötti akadálymentes kapcsolatot biztosítják. Az aluljáróból a felszínre jutást már korábban is egy rámpa segítette, a metrófelújítás keretében készülő lift pedig tovább segíti az egyenlő esélyű elérést.

A Victor Hugo utca sarkára felvezető lift építése nem szerepelt az M3 metróvonal rekonstrukciójának eredeti terveiben, ezért tervezése és kivitelezése később kezdődött, mint az állomás felújítása. A lift a hatósági engedélyezés folyamatát követően júliustól lesz az utasok számára használható.

(Karácsony Gergely főpolgármester május 2-án a Facebook-oldalán jelentette be, hogy május 22-én átadják a 3-as metró teljes vonalát és valamennyi állomását az utasforgalomnak. A 3-as metró felújítása öt és fél évig tartott.)

(A nyitókép illusztráció.)

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Visszapattantak az amerikai tőzsdék a hét végére

Visszapattantak az amerikai tőzsdék a hét végére

A szerdai és a csütörtöki nagy esés után próbáltak magukhoz térni a világ részvénypiacai, több-kevesebb sikerrel. Elromlott a tőkepiaci hangulat, miután az amerikai jegybank elnöke arra tett utalást, hogy jövőre a korábban vártnál kevesebb kamatvágás jöhet, erre a kockázatosabb eszközök, többek között a részvények és a kriptoeszközök árfolyama esett. Ma vegyes volt a hangulat az európai tőzsdéken, míg az amerikai piacok a nap eleji esésből eleinte komoly emelkedésbe kapcsoltak, majd a nap végére elolvadt a korábbi pluszok egy része.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×