A Mario Draghi-kormány tavaly márciusban döntött úgy, hogy a jövedéki adót a benzin esetében 25, a gázolajnál pedig 20 eurócenttel csökkenti. A Giorgia Meloni-kormány ősszel mérsékelte a kedvezményt, majd januárban el is törölte.
Szomráky Béla az InfoRádióban kifejtette, hogy ennek előzménye az volt, hogy a kereskedők magas árakat kértek. Olyan ez, mint amikor azt követelik sokan, hogy szállítsuk le az áfáját egy bizonyos árucikknek. A kormányzat leszállítja, majd az ára három perc múlva ugyanolyan magas lesz, mert közben lenyelik az áfát vagy a jövedéki adót – magyarázta az Olaszország-szakértő.
A benzin ára például 1,8 euróról 2 fölé emelkedett.
A forgalmazók szerint viszont nincs szó spekulációról, mert a jövedéki adóból adott engedmény eltörlése vezet az emelkedésekhez. Ezt a véleményt azonban a Meloni-kormány nem osztotta. "Szó nem lehet arról, hogy megint csökkentsék a jövedéki adót, hanem
minden egyes benzinkútnál ki kell írni az aznapi országos átlagárat,
amit az ipari minisztérium állapít meg. Ebből világosan látszik, hogy ki próbál az ár fölött ügyeskedni" – mondta Szomráky Béla.
Szerinte vélhetően a forgalmazók megpróbálnak majd normálisabb árazást folytatni, hacsak nem akarnak összetűzésbe kerülni a versenyhivatallal. Az a gyanú is felmerült ugyanis, hogy összejátszanak. Mindemellett úgy véli, áremelkedés így is várható.
"Nagy valószínűséggel erőteljesen fognak emelkedni az árak, ha életbe lép az EU-s olajszankció. De az olaszok többsége szeret spórolni, tehát berendezkedik arra, hogy tervezetten vásároljon" – mondta.
A szakértő szerint még fontosabb Olaszország gazdasági helyzete. A jövedéki adó mértékének csökkentése ugyanis kilencmilliárd eurót vett ki tavaly az államkasszából, amit az évek óta tartó költségvetési hiány mellett az ország nem engedhet meg magának.