Infostart.hu
eur:
381.49
usd:
327.4
bux:
109269
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: The Good Brigade/Getty Images

Képtelenül soknak tűnő időt lóghatnak a neten a magyar fiatalok

Az önkorlátozás, a színesebb szabadidőtöltés a közép- és felső középosztály sajátja Magyarországon, míg a nyakló nélküli médiafogyasztás inkább a társadalom alsóbb rétegeire, a perifériára szoruló fiatalokra jellemző, állítja a médiakutató.

Bár a szabadidejükből az 1990-es évek közepe-vége és a 2010 között született Z generáció tagjai áldozzák a legtöbbet a különféle közösségi médiumokra, egy amerikai felmérés azt állítja, hogy a körükben megtörni látszik a kétezres évek közepe óta tartó, minden korosztályban a közösségi média iránti érdeklődés fokozódását mutató trend. Más szempontból közelítettek, de hasonló következtetésre jutottak egy korábbi, 2019-es felmérésben is, amely szerint az 1981 és 1995 között születettek, vagyis az Y generáció, valamint az utánuk született Z generáció tagjai nagyjából ugyanannyi időt töltenek a közösségi médiával, előbbiek azonban kétszer annyi platformot használnak – írja a Qubit.

A hangsúly épphogy a bevalláson kellene, hogy legyen, véli Guld Ádám médiakutató, aki mind a saját kutatásai, mind a nemzetközi trendeket évek óta nyomon követő szakirodalom alapján nehezen tartja elképzelhetőnek, hogy a PRC kimutatása a valóságot tükrözné – teszi hozzá a portál. Szerinte a vélt csökkenés inkább tudható be a módszertan megkérdőjelezhetőségének, mint bármi másnak.

Az önbevallásos kérdőívek ugyanis elképesztő módon torzítanak:

a többnyire valamilyen nyereményjátékkal motivált online kérdőíveket sokan csak végigkattintgatják a középértékeket megjelölve, vagyis az így kapott adatok nem relevánsak. A média esetében ráadásul az önbevallásos felméréseknél további fontos torzító hatása, hogy a fogyasztók hajlamosak idealizált képet közvetíteni saját médiahasználatukról, vagyis azt rendre alá-, míg másokét fölébecsülik. Ahhoz, hogy valós képet kapjunk bármelyik korosztály médiafogyasztási szokásairól, a médiakutató szerint inkább a forgalmi adatokat érdemes vizsgálni.

Az egyik legutóbbi átfogó amerikai Z generációs felmérés ugyancsak ellentmond a PRC adatainak: a 2021 őszén publikált eredmények szerint az átlagos kamaszok napi 4,2 órát töltenek csak a közösségi média platformokon, ehhez adódik még hozzá a többi online töltött idő. Guld Ádám szerint az európai fiatalok körében sincs ennek ellentmondó trend, legfeljebb az Amerikában már felfutó legújabb platformok lehetnek kevésbé elterjedtek, például Magyarországon és más kelet-európai országokban. A hazai vizsgálatok szerint

a Z generáció tagjai hétköznapokon naponta 6,4-6,7 órát, míg hétvégéken akár 10-12 órát is az online térben töltenek,

amely idő jelentős részét a közösségi platformok használata tölti ki.

Mint olvasható, ez a képtelenül soknak tűnő idő egyrészt az alvási idő önkéntes csökkentésének, másrészt az egyre általánosabbá váló multitaszkolás, vagyis annak a számlájára írható, hogy a korábbi médiafogyasztási szokásokkal ellentétben manapság egyre kevesebben adóznak teljes figyelmükkel például egy podcastra vagy egy online streamelt filmre, ehelyett végigpörgetik közben a közösségi médiát, esetleg a híroldalakat, csetelnek a barátaikkal.

A médiakutató szerint ennek meg is vannak a következményei: a kamaszok és a fiatal felnőttek figyelemkoncentrációs képessége csökkenő tendenciát mutat. Akadnak olyan vizsgálatok, melyek szerint „egy átlagos Z generációs figyelmének megragadására

mindössze 3 másodperc áll rendelkezésünkre,

és ha ez sikerül, akkor is csak 3 percig tudjuk megtartani anélkül, hogy ne adnánk egy újabb hatásos impulzust” – idézi Guld Ádám szavait a Qubit. A cikk mások mellett arra is kitér, hogy nemhogy a Z, az őket nevelő Y és X generáció sem lett sokkal tudatosabb.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Történelmi megállapodás előtt áll az EU – 25 éve várunk erre

Történelmi megállapodás előtt áll az EU – 25 éve várunk erre

Már meghallgatható a Portfolio Checklist pénteki adása. A műsor első részében arról beszélgettünk, hogy sikerült véglegesíteni az EU és a dél-amerikai Mercosur-országok között létrejövő, rendkívül átfogó partnerség részleteit. Ez nagy jelentőségű, hiszen az együttműködés immár 25 éve előkészítés alatt áll, és még ma is akadnak olyan kérdések, amelyeket tisztázni kell. A témát Sasvári Marcell, a Portfolio uniós ügyekkel foglalkozó elemzője segített kibontani. A második részben az idei, immár tizenhatodik alkalommal megrendezett Portfolio Property Awards gála kapcsán áttekintettük, melyek a legfrissebb piacformáló trendek a hazai ingatlanpiacon. Arra is kitértünk, hogy a lokáción túl mi lehet egy projekt valódi sikerkulcsa, és milyen előnyt jelenthet egy ESG-szemléletű megközelítés. Vendégünk Székely Ádám, az Innovinia tulajdonosa és ügyvezető igazgatója volt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×