Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Elektromos roller a milánói Dóm téren 2019. augusztus 16-án. Az észak-olasz nagyváros vezetése korlátozza a közlekedést az elektromos rollerekkel, ameddig a használatukat átfogóan nem szabályozzák.
Nyitókép: MTI/EPA/ANSA/Matteo Bazzi

A Balaton körüli nyugalom miatt újabb korlátozások jöhetnek

A balatoni települések csak kemény feltételek teljesítése esetén hajlandók fogadni a Lime Elektromos Roller Megosztó járműveit, mivel a múlt nyáron tartott főpróba sok problémát vetett fel.

Az elektromos rollereket és a hasonló "emberekkel guruló kütyüket" már számos Balaton körüli település központi területeiről kitiltották az utóbbi években - írja a Balatontipp. Balatonfüreden léptek először, majd következett Tihany és Siófok.

Miközben több balatoni településen tiltják ezeket eszközöket, a szomszédos helyeken arra is van példa, hogy vendégeket csábító szolgáltatásként kínálják. Ebben Vonyarcvashegy jár az élen, ahol a Tourinform iroda gyakorlatilag a teljes palettáját kölcsönzi ezeknek az eszközöknek.

A rollerek ügye ezért is okoz komoly fejtörést sok polgármesternek, mert miközben látják, hogy akár hasznos szolgáltatás lehetne belőle, a jogi tisztázatlanság miatt nehéz kezelni a felmerülő problémákat.

Rollerek ezreivel készülnek

Pedig a döntés rendkívül sürgető, mert az északkeleti régiót tavaly augusztusban rollerjeivel elárasztó Lime Kft. május elejétől több ezer ilyen járművel szeretné beteríteni az összes balatoni települést - fogalmaz a Balatontipp.

Lombár Gábor balatonfenyvesi polgármester, a településeket tömörítő Balatoni Szövetség elnöke ezért arra kérte a tagtelepülések vezetőit, hogy fejtsék ki a véleményüket az ügyben. A téma kezelésére az északi oldal képviseletében megválasztott alelnököt, Hebling Zsoltot kérte fel. Az alsóörsi polgármester már tavaly dokumentálta a rollerezők viselt dolgait.

Hebling Zsolt több kollégája véleményére és a saját tapasztalataira is alapozva nagyon kétarcúnak látja a rollerhasználat megítélését. Mint elmondta, egyik oldalról egy nagyon hasznos, praktikus és környezetbarát szolgáltatás, ami megkönnyítheti a településeken belüli, de akár a települések közötti mozgást is. Ugyanakkor összességében mégis kedvezőtlenek a tapasztalataik a sok konfliktus miatt.

Az egyik ilyen lépten-nyomon tapasztalható probléma volt a járművek összevissza történő lerakása. Ráadásul a szanaszét heverő, más közlekedőket akadályozó rollereket túl ritkán gyűjtötték össze a működtető cég emberei.

Balesetveszély

A másik nagy problémát a balesetveszély jelentette. A keskeny járdán, esetleg nagy lejtőn száguldó rolleresek veszélyeztették a többi közlekedőt, a gyalogosokat, bicikliseket, de akár az autósokat is. Veszélyhelyzetet okozott az is, hogy sokszor gyermekek, vagy éppen erősen ittas személyek használták a rollereket.

Hebling Zsolt tapasztalatai szerint a fentiek miatt a polgármesterek többsége nem nagyon erőltetné ennek a szolgáltatásnak a működését a településén. Legfeljebb olyan szabályozott körülmények között tudnák elfogadni, aminek kereteit közösen alakítanák ki a települések vezetői.

Többek között a gyűjtőpontok meghatározásával rendezni kellene a megfelelő tárolást. Ezekért közterület használati díjat kell kérni. Naponta legalább kétszeri begyűjtést meg kellene követelni a rendszer üzemeltetőjétől azokra a járművekre, amiket mégis rossz helyen hagytak a használók.

A gyalogosokkal közösen használt területeken meg kellene fontolni a sebességkorlátozás bevezetését. Sőt a legkritikusabb helyekről célszerű lenne kitiltani a rollereseket – persze azokat is, akik saját eszközt használnak.

Az üzemeltetőtől el kellene várni, hogy megfelelően kommunikálja a szabályokat a használók felé. Amennyiben a használók kárt okoznának, azért végső soron a szolgáltatónak kellene vállalni a felelősséget. Végül rendszeres rendőrségi ellenőrzésekre is szükség lenne – foglalta össze Hebling Zsolt polgármester a többekkel kialakított álláspontot.

Fontos elvárása a polgármestereknek, hogy az illetékesek jogszabályban tisztázzák, mi is ez az eszköz, és milyen szabályok alapján lehet használni.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×