A fővárosi kormányhivatal X. kerületi hivatala az elmúlt napokban a Pesti úti idősotthonban tartott helyszíni ellenőrzés során feltárt hiányosságok megszüntetése céljából újabb járványügyi intézkedések végrehajtására kötelezte az intézményt, ahol a legutóbbi adatok szerint 295 gondozott és 26 dolgozó lett fertőzött, és már 34-re nőtt az elhunytak száma - olvasható a közleményben.
Az idős gondozottak védelme és a további megbetegedések megelőzése érdekében számos higiéniai intézkedést várnak az intézménytől, és azt, hogy a megfelelő egészségügyi ellátás érdekében szüntesse meg a személyi minimumfeltételt érintő hiányosságokat és csak megfelelő képzettséggel rendelkező szakápolást végző egészségügyi dolgozókat alkalmazzon.
Az intézmény vezetését kötelezték, hogy gondoskodjon az idősotthon ápolói számára a dolgozói öltözőkben a kézfertőtlenítéshez szükséges eszközökről, a felületfertőtlenítés szabályainak kidolgozásáról, a többször használatos orvosi eszközök megfelelő sterilizálásáról, a gyógyszerek lejárati idejének folyamatos ellenőrzéséről, a szennyes- és a hulladékkezelés szabályainak betartásáról.
A helyszíni ellenőrzés során az ellenőrök több szabálytalanságot tapasztaltak.
- A többször használatos orvosi eszközök kezelése nem szabályszerű.
- A nővérdolgozókban nem biztosított az előírásoknak megfelelő kézfertőtlenítés és a munkafelületeken keveredik a tiszta és szennyezett terület (pl. a steril fecskendő és a veszélyes hulladékgyűjtő doboz az ellenőrzés idején egymás mellett volt),
- a férfi dolgozói öltözőben a kézmosóknál semmilyen kézfertőtlenítő, kézmosószer és kéztörlési lehetőség nincs.
- A gyógyszerek felhasználhatóságának idejét nem megfelelően ellenőrzik, nem készül az ellenőrzésről dokumentáció, valamint több lejárt gyógyszert és gyógykészítményt találtak az ellenőrzés idején. A felületek, az ápolási eszközök fertőtlenítése, tisztítása nem szabályozott, adhoc jellegű.
- Az alkalmazott fertőtlenítő oldat minősége, mennyisége nem szabályozott.
- Nincs kijelölt helyiség és tárgyi feltétel az ápolási eszközök tisztítására, fertőtlenítésére, pl. a szoba WC tisztítása, fertőtlenítése a zuhanyozókban történik.
- A megtekintett szennyesgyűjtő helyiség rendezetlen, áttekinthetetlen, kézmosó van, de a csap és környéke nem hozzáférhető, a takarításra szolgáló eszközök nem beazonosíthatók, a felületfertőtlenítés és a takarítás folyamata nem nyomon követhető.
- A szennyesszámolást végző dolgozó nem használ megfelelő védőfelszerelést. Szabálytalan a hulladékgyűjtés, a gyűjtőedényekben keveredik a veszélyes hulladéknak minősülő ledobott egyszer használatos kesztyű, szájmaszk és az egyéb hulladék.
- A jelenleg használt nagyméretű veszélyes hulladékgyűjtő kartondobozok nem alkalmasak a kesztyű és szájmaszk gyűjtésére.
Figyelemmel arra, hogy fenti hiányosságok járványhelyzet idején álltak fenn,
a Kerületi Hivatal a jogszabály szerint az egészségügyi bírság kiszabásától nem tekinthetett el.
A bírság összegét a jogszabálysértés súlyát figyelembe véve a hivatal egymillió forintban állapította meg. A Kerületi Hivatal a bírság összegének kiszabásakor enyhítő körülményként vette figyelembe azt, hogy a Szolgáltatóval szemben bírság kiszabására első alkalommal került sor, az ellenőrzés során tanúsított együttműködést, illetve, hogy saját hatáskörben intézkedéseket foganatosított.
A hivatal súlyosbító körülményként értékelte a bírságolásnál a járvány idején elkövetett többszörös jogsértést.
Az országos tisztifőorvos korábban átfogó vizsgálatot indított az intézményben történt tömeges fertőzések miatt és április 9-én kötelezte a fenntartó Fővárosi Önkormányzatot arra, hogy gondoskodjon a folyamatos orvosi ellátásról, a dolgozók képzéséről és az előírt fertőtlenítőszerek megfelelő alkalmazásáról. Az otthon kiürítették az épületet a honvédség napokig fertőtlenítette.
Budapest Főváros Kormányhivatala múlt héten arról tájékoztatott, hogy már öt alkalommal tartott szúrópróbaszerű ellenőrzést az idősotthonban, amely megerősítette, hogy továbbra sincs folyamatos orvosi ellátás. Ezt Karácsony Gergely főpolgármester cáfolta.