eur:
408.18
usd:
386.25
bux:
78963.15
2024. november 18. hétfő Jenő
Nyitókép: Greenpeace Magyarország

A Greenpeace szerint fullasztó a helyzet több budapesti kórháznál

Egészségügyi intézményeknél, kórházaknál mérte a Greenpeace Magyarország a levegő minőségét. A tíz helyszínből kilencnél meghaladta a nitrogén-dioxid mértéke a határértéket – mondta az InfoRádiónak Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország regionális vegyianyagszakértője.

A Greenpeace Magyarország aktivistái úgynevezett diffúziós csövecskékkel vizsgálták a levegő minőségét olyan helyszíneken, ahol jellemzően megfordulnak kismamák, csecsemők, gyerekek, illetve tüdőbetegek. Így

kifejezetten női klinikákra, gyermekintézményekre, tüdőgondozókra fókuszáltak,

ismertette Simon Gergely vegyianyagszakértő. Megjegyezte, sajnálatos módon a nitrogén-dioxid-szennyezés olyan méreteket ölt Magyarországon, főként a budapesti szennyezettség miatt, hogy már kötelezettségszegési eljárás is indult emiatt az ország ellen.

A SOTE Üllői úti nőgyógyászati klinikája előtt, a Baross utcai, szintén SOTE-klinikánál, a Heim Pál Gyermekkórháznál, a Margit hídnál a Tölgyfa utcai tüdőgondozónál, a Honvédkorháznál, illetve további öt másik helyszínen végeztek méréseket, az eredmények pedig azt mutatják, hogy

tízből kilenc helyen az elfogadható 40 µg/m3-es éves határértéknél magasabb volt a szennyezettség.

Egyedül az Auróra utcai Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ bejáratánál kihelyezett eszközük mért határérték alatti szintet (39,3 µg/m3) – számolt be Simon Gergely, aki szerint, ami különösen aggasztó eredmény volt, hogy Semmelweis Egyetem női klinikájának Üllői úti részlegénél egyenesen 89,4 µg/m3-t mértek, ráadásul ez egy három hetes időszak átlagértéke, miközben a 24 órára megadott hazai határérték 85 µg/m3. Tehát, nemcsak duplája volt a Greenpeace szerinti elfogadható éves határértéknek, hanem még a magyar 24 órás határértéket is folyamatosan meghaladta a szennyezettség, hívta föl a figyelmet.

A vegyianyag-szakértő továbbá arra is rámutatott, hogy miközben a nyugat-európai trendek azt mutatják, de elég csak a szomszédos Romániára tekintetni, és az látható, hogy a régi, szennyező dízelkárművejeket fokozatosan kitiltják a nagyvárosokból, sőt, Hamburgban és Stuttgartban már az Euro5-ös dízeljárműveket is, aközben

Magyarországon folyamatosan nőtt a régi dízelek száma és aránya.

10-12 év alatt megduplázódott a magyar utakon futó dízel járművek száma és átlagéletkora is. Ezzel párhuzamosan pedig a nitrogén-dioxid-szennyezés nemhogy nem csökken, hanem egyre több helyen okoz problémát.

A zöldszervezet szerint emiatt mihamarabb, elsősorban a fővárosban, de más, érintett nagyvárosban is intézkedéseket kell hozni arra vonatkozóan, hogy tiltsák ki a régi, szennyező dízeljárműveket, továbbá a tömegközelkedésből is vonják ki az érintett buszokat, illetve hajókat. Ezt kérték a főpolgármester-jelöltektől is, hiszen tudvalevő, hogy évente több ezer ember idő előtti halálát okozza a fővárosban is a folyamatos határérték fölötti légszennyezettség, fogalmazott Simon Gergely.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Fordulat az ukránoknak adott nagy hatótávolságú rakétákkal kapcsolatban

Vasárnap jelent meg az értesülés, hogy Joe Biden amerikai elnök engedélyezte Ukrajnának a nagy hatótávolságú cirkálórakéták bevetését oroszországi célpontok ellen. Azóta számos hír érkezett, de az egyik kulcsfontosságú értesülést már korrigálták is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 18. 14:43
×
×
×
×