eur:
411.36
usd:
395.16
bux:
0
2024. december 27. péntek János

Ne hagyja magára a gyermekét iskolakezdéskor!

Akár testi tüneteket is okozhat az iskola, ezért fontos nagyon odafigyelni azokra a gyerekekre, akik most kezdik az első osztályt. A Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának gyermek klinikai szakpszichológusa szerint a szülők sokat tehetnek azért, hogy a gyerek pozitív élményként élje meg az iskolakezdést.

Csenki Laura elmondta: az iskolakezdés miatt főként a szorongóbb alkatú gyerekeknél jelentkezhetnek úgynevezett internalizáló tünetek, olyanok, amelyek inkább befelé képeznek tüneteket. Ilyen a szorongás, a szomatizációs tünetek, a fejfájás, a hasfájás, és az is előfordul, hogy újra bepisilnek a gyerekek. Míg az elevenebb gyerekek inkább ingerlékenyebbek lesznek, és magatartásproblémáik lesznek.

Hozzátette, hogy a szülő már bőven az iskolakezdés előtt nagyon sokat tehet azért, hogy ez a változással járó krízishelyzet a legkevésbé viselje meg a gyereket.

„Általános, közhelyszerűen elcsépelt tanácsoknak tűnnek, de ettől függetlenül nagyon fontos, hogy a szülő minél többet beszélgessen a gyermekével arról, hogy mi vár rá az iskolában, mi fog vele történni” - hangsúlyozta a szakpszichológus.

Tanácsa szerint ezek inkább pozitív, építő jellegű beszélgetések legyenek.

„Sokat segít a gyereknek, ha a szülő saját pozitív példát hoz az életéből. Ha a szülő ismeri azt a közeget, ahová járni fog, akkor írja le neki szóban, de ha van egy idősebb ismerős, szomszéd gyerek, akkor kérjük meg őt, hogy meséljen egy kicsit neki az iskoláról. A szülő megteheti azt is, hogy többször elsétálnak az iskola felé” - javasolta Csenki Laura.

„Ha a szülő az iskolakezdés után kellően odafigyel a gyerekére, és beszélget vele az iskolai élményeiről, akkor egyrészt tájékozott lesz abban, hogy mi történt ott, másrészt pedig a gyerek számára is megnyugtató, ha erről be tud számolni, és el tudja mondani akár a pozitív, akár a negatív élményeit” - fogalmazott a gyermek klinikai szakpszichológus.

Gyerektől és helyzettől is függ, de ezek általában két-három hónapon belül rendeződni szoktak. Ha ez nem történik meg, hanem a tünetek tartósan fent maradnak, akkor mindenféleképpen érdemes ezt első körben a pedagógusokkal átbeszélni, ha pedig mindannyian úgy látják, akkor érdemes pszichológustól segítséget kérni” - tanácsolta a szakember.

Elmondta, hogy tapasztalataik szerint az iskolával kapcsolatos problémákkal október végén, november elején szoktak a szülők szakemberhez fordulni, mivel addigra már a probléma természetes rendeződése megtörtént volna.

Hozzátette, hogy általában a pedagógusok is érzékenyek arra, hogy a problémák 2-3 hónapon belül elmúlnak-e a gyerekeknél.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

A magyar színház- és filmművészet megkerülhetetlen alakja, és bár mostanában csak ritkán tűnik fel a vásznon, de mégis jelen van. Azt mondja, akik kíváncsiak rá, megtalálják, de tanítani nem akar, csak beszélgetni. Cserhalmi György szerint egy időtálló alkotás és a szakmai párbeszéd legfőbb építőköve egyaránt a kölcsönös bizalom. Úgy véli, a színművészeknek a színház az anyukájuk, a film pedig a mostoha papájuk, aki „hol kedves, hol nem”.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×