Kedden este érkezett a budaörsi reptérre az a mentőhelikopter, amely Debrecenből szállított egy átültetésre váró szívet.
A gép csak úgy tudott leszállni, hogy az ott álló autók reflektoraival világítottak neki.
Túri Péter, a Légimentő Kht. ügyvezetője az RTL Klub Híradójában azt mondta: bár már két mentőbázison és néhány kórházban is van fénytechnika, ezt máskor is így oldják meg.
Az ügyvezető az InfoRádiónak korábban úgy fogalmazott: a helikopterek tudnának éjszaka is menteni, a bázisok azonban erre alkalmatlanok.
Az egészségügyi tárca tavaly tavasszal tett ígéretei szerint a megfelelő világítás európai uniós forrásból épül majd ki.
Repülési szakemberek szerint azért veszélyes egy helikopterrel kivilágítatlan helyre leszállni, mert sötétben a pilóta nem tudja felmérni a terepet, nem látszanak az akadályok.
A szervátültetésnél azonban gyorsan kell cselekedni: a szív donorból való kiemelését követően mindössze négy óra áll az orvosok rendelkezésére, hogy eljuttassák és beültessék azt az új testbe.
Ezért szükséges, hogy minél hamarabb eljusson a szerv rendeltetési helyére.
Magyarországon jelenleg hét légimentő-bázis üzemel, a legutóbbit január elején adták át, Szentesen.
Az Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht.-ja Szentesen kívül Miskolcon, Debrecenben, Budapesten, Balatonfüreden, Sármelléken és Pécsen tart fenn légimentő központot.
A szentesi bázis beüzemelésével a korábbi 60 százalékról 85 százalékra nőtt az országban a 15 percen belül mentőhelikopterrel elérhető területek aránya.