Jobbról-balról kongatják a vészharangot a szabályozatlan mesterséges intelligencia támasztotta veszélyekről – például néhány hónapja az MI egyik brit atyjának tartott kutató és a héten az ENSZ főtitkára is. A brit kormány viszont szép új világot vizionált, ha megfelelő módon használjuk ki a technológia "varázslatos lehetőségeit".
Diana Barran bárónő, oktatási államtitkár szerint a mesterséges intelligencia alapú "tutorok" vagy "korrepetitorok" megszüntethetnék az iskolákban a gazdag és a szegény diákok közötti teljesítménybeli különbséget.
Az államtitkár szerint a mesterséges intelligencia csökkentheti a tanárok munkaterhelését, és nagyobb visszajelzést adhat a tanulóknak a munkájukról. Az Independent című lapban megjelent exkluzív írásában felvetette, hogy a technológia még "többet is tehetne".
"Segíthetne-e a mesterséges intelligencia a speciális igényű és fogyatékkal élő gyerekeknek az intuitívabb tanulásban? Enyhíthetné-e a tanárok adminisztrációs terheit azzal, hogy a rutinfeladatok, például a javítás elvégzése során a nehezebb feladatokat is elvégezhetné? Segíthetne-e csökkenteni a hátrányos helyzetű gyerekek teljesítménybeli lemaradását azzal, hogy ingyenes "személyi oktatójuk" lenne?" – vetette fel a kérdéseket. Ezekből olyan kincstári optimizmus és terelgetés érződött, mint azoknak a vállalatoknak esetében, akik a kétségbeesetten telefonáló ügyfeleiket honlapjuk csevegőrobotjához vagy a "gyakori kérdések" oldalára terelik, hogy oldják meg maguknak a problémát.
A brit illetékes hozzátette, hogy a kormány elismeri a mesterséges intelligenciával járó veszélyeket, de szeretné "hasznosítani annak varázslatos lehetőségeit".
Mindez alig egy héttel azután történt, hogy Rishi Sunak kormányfő egyik tanácsadója figyelmeztetett: a technológia segítségével két éven belül olyan halálos fegyvereket lehet előállítani, amelyek "embereket ölhetnek meg".
Barran bárónő főnöke, Gillian Keegan brit oktatási miniszter szerdai napirendjében szerepelt az a beszéd, amely szerint több munkára van szükség ahhoz, hogy megértsük, milyen kockázatokat jelenthet az MI az iskolákra, főiskolákra és egyetemekre nézve.
A brit kormány azt szeretné, ha az oktatás vezetői és technológiai szakértők ötleteket nyújtanának be arra vonatkozóan, hogy miként lehetne a mesterséges intelligenciát "biztonságos módon" alkalmazni az oktatásban.
Ez azután történt, hogy a brit vizsgabizottságok iránymutatása szerint
a tanulóknak a tananyag egy részét "az osztályban, közvetlen felügyelet mellett" kellene elsajátítani, mivel attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia térnyerése széles körű csalásokhoz vezethet.
Közben a bárónő burkoltan azoknak az idén sztrájkoló egyetemi oktatóknak is üzenhetett, akik egy időre felfüggesztették diákjaik dolgozatainak javítását, miközben azok évi négymillió forint tandíjat fizetnek ki – gyakran diákhitelből.