eur:
410.98
usd:
394.77
bux:
79431.35
2024. november 22. péntek Cecília
Olajszállító hajókat néz egy pár a kaliforniai Huntington Beach partjainál 2020. április 24-én. A koronavírus miatt jelentősen visszaesett az olaj iránti kereslet, mintegy három tucat olajszállító vesztegel Long Beach és San Francisco között mert nem tudják hova szállítani a rakományt.
Nyitókép: Olajszállító hajókat néz egy pár a kaliforniai Huntington Beach partjainál 2020. április 24-én. A koronavírus miatt jelentősen visszaesett az olaj iránti kereslet, mintegy három tucat olajszállító vesztegel Long Beach és San Francisco között mert nem tudják hova szállítani a rakományt. (MTI/EPA/Etienne Laurent)

Húszmillió hordónyi kőolaj "úszkál" Kalifornia partjainál

Hatalmas nyomás alá kerültek az olajfinomítók, amelyek szabályosan vadásznak a tankerhajókra, hogy tárolni tudják a felhalmozódott többletolajat. A koronavírus-válság miatt megcsappant a kereslet és miközben az olaj ára zuhant, a tárolókapacitások megdrágultak.

Húszmillió hordónyi kőolaj "úszkál" Kalifornia partjainál – no nem a tengerben, hanem megrakodott tankhajókon, amelyeken most a világ napi olajszükségletének 20 százalékát tárolják.

A helyzetet a koronavírus-járvány miatti karanténok és az ezzel járó üzemanyag-kereslet összeomlása idézte elő.

Kell az üres hajó, de nincs hol kirakodni

Az amerikai nyugati partnál közel tucatnyi tankhajó várakozik, miközben a helyi olajfinomítók gyakorlatilag leálltak, mert a karantén takaréklángra tette a gazdaságot és így minimális a közúti szállítás és az autósok is kevesebbet ülnek kocsiba.

Kalifornia mellett Szingapúr és a Mexikói-öböl partjainál is vesztegelnek olajjal megtöltött tankhajók.

Közben a finomítók éppen ilyen tárolókapacitásokat keresnek a jelenleg eladhatatlan repülőgép-kerozin és benzin elhelyezésére. Ennek nyomán hirtelen megdrágult a hajóbérlés, ami a Bloomberg hírügynökség szerint annak is a jele, hogy a globális finomítórendszer „törésponthoz közelít”.

Az ördögi kör

A finomítók eddig saját telephelyeiken tárolták a rajtuk maradt termékeket. Ha nem találnak elég hajót a tengeri tároláshoz, akkor vissza kell fogniuk a termelést vagy akár teljesen le is állhatnak.

Indiában 95 százalékban megteltek a földi tárolókapacitások, ezért egyre nehezebb kirakodni a tankerekből, amelyek így nem tudnak üresen továbbindulni.

„A hajózási piac kezd eldugulni... nemsokára már egyáltalán nem lehet majd hajót találni és már most is csillagászati összegeket kell fizetni”

– mondta Torbjörn Tornqvist, a Guvnor Group nevű kereskedő cég nyersanyagkereskedelmi főnöke.

Hétszeres drágulás

Dominó-effektust okozhat az olajpiacon, ha a finomítóknak vissza kell fogniuk a tevékenységüket, mert ezzel még inkább csökken a kőolaj iránti kereslet. A Guvnor szerint már most napi 17 millió hordóval esett vissza a finomítás és május elejére elérjük a 20 millió hordót.

És hogy mennyibe kerül manapság egy tankhajó bérlése? Egy Ázsia és Európa között közlekedő 80 ezer tonnás kapacitású jármű használatáért 7 és fél millió dollárt kérnek, amikor pár éve még csak egymilliót.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Téli gumi nélkül most senki ne induljon útnak Budapesten!

Téli gumi nélkül most senki ne induljon útnak Budapesten!

Ahogy a meteorológia előre jelezte, éjjel leesett az első hó Budapesten. A takarítási munkálatokkal kapcsolatban az InfoRádió Varga Csabát, a BKM FKF Köztisztasági Divízió főigazgatóját kérdezte.

Orbán Viktor: mi nem a háborút akarjuk megnyerni, hanem a békét

A miniszterelnök pénteki terjedelmes interjújában tett bejelentést a csütörtökön ismertté vált megállapodás hátteréről a munkaadók és a munkavállalók között. Arról is beszélt, hogy a háború két legveszélyesebb hónapja következik. Közölte, meg fogja hívni Magyarországra a Nemzetközi Büntetőbíróság által üldözött Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×