eur:
410.09
usd:
393.1
bux:
84384.39
2025. január 24. péntek Timót
Nyitókép: Pixabay.com

Szlovákia autóipari világelsősége egyszerre áldás és átok

Tavaly 1,1 millió gépkocsit gyártottak a szlovákiai autógyárakban. Ez 2018-hoz viszonyítva enyhe növekedés, és egyben azt is jelenti, hogy Szlovákia továbbra is világelső az egy főre jutó autógyártást tekintve. Mindezek ellenére a szlovák gazdaság dinamikus növekedését tavaly már az öt autógyárnak sem sikerült fenntartani.

Alexander Matušek, a Szlovák Autóipari Szövetség elnöke elmondta, a teljes ipari termelés 49,5 százalékát szolgáltatta az autóipar, és az export 46,6 százalékát tette ki. Tavaly 113 863 új gépkocsit vásároltak Szlovákiában, 1998 darabbal többet, mint 2018-ban; a legtöbbet Pozsony, a legkevesebbet Trencsén megyében. Emellett 68 155 gépkocsit külföldről hoztak be. A regisztrált autók 60 százaléka volt újonnan gyártott.

„Megerősítettük vezető pozíciónkat a világban, ami az ezer főre jutó legyártott autók számát tekinti.

Átléptük a 200-as határt, ma Szlovákiában 1000 főre átszámítva 202 autó készül”

– számolt be a szövetség elnöke. Országszerte 177 ezren dolgoznak az autóiparban, és az ágazat további 275 ezer munkahelyet generál. A pozitívumok ellenére azonban változásokra van szükség a versenyképesség fenntartásához.

A további fejlődést mindenekelőtt a szakképzett munkaerő tartós hiánya, a bérköltségek gyors és kiszámíthatatlan növekedése, valamint a tudományos felfedezések gyakorlati alkalmazásának elmaradása, továbbá az alternatív üzemanyagokra való átállás terén tapasztalt lemaradás gátolja.

A munkaerőhiány nem csupán az autóipart érinti Szlovákiában. A Manpower munkaerőpiaci társaság felmérése szerint

a szlovákiai cégek 54 százaléka képtelen feltölteni teljes mértékben a munkaerőállományát a szakemberek hiánya miatt.

Az autóipari szövetség elnöke szerint a kormány egyes lépései is csökkentik a versenyképességet. Ide sorolta a szakmai párbeszéd elmaradását a minimálbér emelésénél, a munkaadók költségeinek közvetlen és közvetett emelését, és néhány mást intézkedést. A szövetség szerint ezek mind veszélyeztetik az autóipar fejlődését. „A legfontosabb az lenne, hogy a munkaadók költségeit érintő törvényi változások ne fenyegessék az ipar versenyképességét” – jelentette ki az autóipari szövetség elnöke.

Az autóipar dominanciáját Alexander Matušek ugyan pozitív hírként értékeli, de az olyan nagy hitelminősítők, mint a Standard & Poor's és a Fitch Ratings a Szlovákiával kapcsolatban kiadott legutóbbi jelentéseikben sem felejtettek el figyelmeztetni az ebből eredő veszélyekre. „A szlovák gazdaság számára a legnagyobb kockázatot továbbra is abban látjuk, hogy az ipar szerkezete túlzottan egyoldalú, amelyben az autóipar dominál. Így,

ha az autóiparban gondok lesznek, az Szlovákiát is rendkívül súlyosan érintheti”

– figyelmeztetnek a hitelminősítők elemzői.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Teljes erővel támad az influenza, de van jó hír is
grafikon

Teljes erővel támad az influenza, de van jó hír is

Az elmúlt héten tovább emelkedett az influenzások száma Magyarországon, de a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ adatai szerint hamarosan csökkenés várható. Közben a koronavírus örökítőanyagának szennyvízben mért országos átlagkoncentrációja tovább csökkent.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×