INFORÁDIÓ
Orsolya

covid-19

koronavírus

járvány

Az amerikai Allergiás és Fertőző Betegségek Országos Intézete (NIAID) által közreadott,  dátumozatlan elektronmikroszkópos kép a SARS-CoV-2 nevű koronavírusról, amint laboratóriumban tenyésztve a narancsárga színű kórokozó előtör a környező sejtből. A 2019-nCoV néven is ismert vírus egy fertőző humán koronavírus, amely a COVID-19-nek nevezett, tüdőgyulladásos megbetegedést okozza. A mintát egy betegtől vették az Egyesült Államokban. A COVID-19-nek elnevezett újfajta koronavírus előidézte betegség halálos áldozatainak száma 1776-ra emelkedett Kínában, a legtöbben a járvány gócpontjában, Hupej tartomány székhelyén, Vuhanban hunytak el. A 2019 december közepe óta tomboló járvány fertőzöttjeinek száma 70 548-ra nőtt.

Újabb felfedezés a Covid-19 betegség kezelésével kapcsolatban

Egy, már ismert vegyület nemcsak az új típusú koronavírus okozta betegség ellen bizonyult hatásosnak, hanem bevethető lenne a víruscsalád miatt a jövőben esetlegesen felbukkanó kórok esetén is.

Laboratóriumi körülmények között hatásosnak bizonyult a Covid-19 betegség ellen egy vegyület, amelyet eredetileg a szintén koronavírus okozta súlyos akut légzőszervi szindróma (SARS) kezelésére fejlesztettek ki - számoltak be ausztrál kutatók, akik szerint a tényleges gyógyszer kifejlesztése azonban évekbe telhet.

A melbourne-i Walter és Eliza Hall Orvostudományi Kutatóintézet professzora, David Komander és kollégái a vírus egy Achilles-sarkaként azonosított fehérjére összpontosították a vizsgálatukat.

A PLpro nevű protein az összes koronavírusban, beleértve a Covid-19 betegséget okozó SARS-CoV-2-ben is megtalálható, lehetővé téve azok számára, hogy kijátsszák az emberi sejteket és hatástalanítsák azok vírusok elleni védekezőképességét. A PLpro az úgynevezett deubikvitinázok családjába tartozik, amelyet Komander és kollégái immár 15 éve tanulmányoznak.

"A PLpro inaktiválására képes gyógyszerek nem csupán a Covid-19, hanem a koronavírusok okozta egyéb, a jövőben felbukkanó betegségek ellen is hatékonyak lehetnek"

- mutatott rá a kutató.

A koronavírusok gyenge pontjának azonosítását követően a szakemberek megnézték, hogy a már létező gyógyszerek és gyógyszerszerű vegyületek közül melyik képes hatékonyan blokkolni a SARS-CoV-2 PLpro fehérjéjét.

A kutatók végül felfedezték, hogy az elmúlt évtizedben a SARS ellen kifejlesztett vegyület megakadályozza a SARS-CoV-2 szaporodását a laboratóriumban végzett preklinikai vizsgálatok során.

Komander szerint a következő lépés a vegyület tényleges gyógyszerré fejlesztése és biztonságosságának vizsgálata lesz, ami évekbe telhet.

Nyitókép: MTI/AP/NIAID-RML

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM