Infostart.hu
eur:
381.75
usd:
326.51
bux:
108571.16
2025. december 10. szerda Judit

Még idén felszállhat az óriásnarancs - képpel

Újjáélesztené a léghajózást egy magyar fejlesztő, aki saját tervezésű légi járművét már szabadalmaztatta is. Nagy Imre most sebességi világrekordra készült.

A villamosmérnök végzettségű konstruktőr által tervezett léthajó prototípusa még ebben az évben felszállhat. Szerinte a jármű ismét kedvelt lehet, hiszen üzemeltetése rendkívül gazdaságos.

Elterjedéséhez szerinte semmi másra nincs szükség, csak arra, hogy a jármű korszerű, könnyű anyagokból épüljön fel.

Nagy Imre az InfoRádióban elmondta: a léghajózás lényege, hogy a jármű fajsúlya kisebb, mint a környezetében lévő levegőé, ezért energiafelhasználás nélkül képes lebegni.

Nagy Imre héliummal töltött ballonja narancs formájú lenne, azaz olyan gömb, amelyen bemélyedés van. Az utasteret a "narancs" középvonalában alakítaná ki.

Járművének utastere 100 négyzetméteres lenne, és csaknem 2 tonnát bírna el, azaz nagyjából 20 embert tudna szállítani.

A fejlesztő elmondása szerint azonban a nagyobb modellekben akár 600 ember is elférhet, akik sokkal inkább érezhetnék magukat úgy, mint egy luxushajón, és nem úgy, mint egy repülőn.

{{keretes_cim}}

A léghajó ötletét a héliummal töltött léggömb adta. Később a járművet szivar alakúra tervezték, a jobb légellenállás miatt. A jármű azonban csak a gőzgép feltalálása után vált irányíthatóvá. Az első kormányozható jármű 1852-ben épült meg George Cayley tervei alapján.

Az első alumínium szerkezetű léghajót Schwarz Dávid nevéhez fűződik, ám halála után Ferdinand von Zeppelin szerezte meg a szabadalmat. A merev belső vázas utasszállító gyártása 1898ban kezdődött el. Ezekkel a léghajókkal már át lehetett szelni az Atlanti-óceánt.

Az olcsó légi jármű akkor vált kegyvesztetté, amikor a hatalmas, hidrogéntöltésű Hindenburg felrobban. A világ akkori legnagyobb légi járműve 1937. május 6-án robbant fel New York-tól nem messze, miután tizenhetedszer is átszelte az óceánt. A tragédia után a figyelem a repülőgépek fejlesztésére irányult.

Nagy Imre szerint a Hindenburg katasztrófáját az okozta, hogy túl nehéz volt. Ma azonban korszerű, könnyű anyagokból sokkal könnyebb léghajót lehet építeni.

Hanganyag: Szabó Zsuzsa

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Elemző: nehéz tél vár Ukrajnára, rendszeressé válhatnak az áram- és gázellátási szünetek

Elemző: nehéz tél vár Ukrajnára, rendszeressé válhatnak az áram- és gázellátási szünetek

Az egyre gyakoribb és célzottabb orosz támadások az ukrajnai földgáz- és villamosenergia-előállítási egységek ellen még inkább az energiaimport felé tolják az országot. A gáz- és áramkimaradások emiatt várhatóan idén télen is gyakoriak lesznek mind lakossági, mind ipari szinten – mondta az InfoRádióban Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője.
VIDEÓ
Kamatot vágott a Fed, lendületet kaptak az amerikai tőzsdék

Kamatot vágott a Fed, lendületet kaptak az amerikai tőzsdék

Mérsékelt elmozdulások jellemezték kedden az amerikai kereskedést a Fed ma esti kamatdöntése előtt, a vezető indexek vegyesen zártak, míg Ázsiában inkább kisebb negatív irányú mozgásokat lehetett látni ma reggel. Napközben Európában és az Egyesült Álllamokban is hasonló látszott a mai kereskedésben, a befektetők kockázatkerülő üzemmódba kapcsoltak az esti kamatdöntésre várva. A döntést követően meggyőző pluszba ugrottak az irányadó amerikai indexek, miután a vártnak megfelelően kamatot csökkentett a Fed, Powell tájékoztatója közben pedig tovább emelkedtek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×