"A költözéssel párhuzamosan, pont kilenc évvel ezelőtt kezdtük el ennek az állandó kiállításnak az előkészítését" – mondta Kemecsi Lajos, a Néprajzi Múzeum főigazgatója az InfoRádióban, hozzátéve, hogy egy állandó kiállítás összeállítása a koncepció megalkotásától kezdve a megnyitásig a világon mindenhol hasonló időt vesz igénybe.
A főigazgató elmagyarázta, hogy rendkívül időigényes munka a műtárgyak restaurálása, nyilvántartása, digitalizálása is. A koncepció elkészítését követően először témakönyv, majd forgatókönyv készül, becsatlakozik a munkába a látványtervező, és csak ezt követően indulhat meg a kivitelezés – sorolta, megjegyezve, hogy csak a tervezés-kivitelezés másfél évet vett igénybe.
Mint mondta, ez egy 3000 négyzetméter alapterületű kiállítás 3600 műtárggyal, a főigazgató azt is elárulta, hogy
a Néprajzi Múzeumnak soha korábban nem volt ekkora tárlata.
Megjegyezte, eleve ritkán születik állandó kiállítás a múzeumban, az intézmény 152 éves történelme során ez az ötödik. "Generációk dolgoztak a múzeumban úgy, hogy nem adatott meg neki egy állandó kiállítás rendezése" – tette hozzá.
Kemecsi Lajos elmondta, a folyamatban a kiválasztás volt a legnehezebb. Egy néprajzi gyűjtemény esetén már a gyűjteménybe bekerülés is nehéz, csak komoly szakmai érvekkel lehet hitelesen képviselni a döntéseket, hiszen a Néprajzi Múzeum esetén nem a készítő rendkívülisége, a felhasznált anyag vagy a mesterművek válogatott kollekciója alkotja a gyűjteményt, hanem hétköznapi tárgyak hétköznapi használókkal és készítőkkel. A kiválasztás alapját a történetek adják.
A főigazgató szerint az első döntések arról születtek, hogy az új állandó kiállítással azt akarják megmutatni, mi a Néprajzi Múzeum, annak gyűjteménye, és miért is olyan, amilyen. Döntés született arról is, hogy együtt mutatják be a magyar és a nemzetközi anyagot, nem választják külön, mint korábban. Valamint azt is eldöntötték, hogy
a történeti gyűjtemény mellett a kortárs jelenségekig elviszik a kiállítást, ez is rendezőelve a tárlatnak.
A múzeum főigazgatója elárulta, hogy minimális a más intézményekből kölcsönzött dokumentumok, tárgyak aránya a kiállításon. Mint mondta, csak akkor kértek másoktól anyagot, amikor tényleg nem lehetett azok nélkül értelmezni a saját kollekciót, egyébként minden kiállított műtárgy a saját gyűjteményből származik.