eur:
414.63
usd:
393.67
bux:
77690.26
2024. december 3. kedd Ferenc, Olívia
A Lufthansa német légitársaság egyik Boeing 747 típusú utasszállító repülőgépe a Frankfurti Nemzetközi Repülőtéren 2022. szeptember 1-jén. A Lufthansa pilótáit képviselő szakszervezet, a Vereinigung Cockpit (VC) egynapos bérkövetelő sztrájkot hirdetett szeptember 2-ra. A munkabeszüntetés az utasszállító járatok mellett a teherszállító tagvállalat, a Lufthansa Cargo valamennyi induló járatát érinti.
Nyitókép: MTI/EPA/Ronald Wittek

Betelt a pohár a németeknél: napirenden a sztrájkjog korlátozása

Pártállástól függetlenül erősödik a konszenzus a német politikusok körében, hogy szigorúbb szabályozásra, azaz kimondatlanul is korlátozásra lenne szükség a sztrájkjogot illetően. Ebben az évben szinte nem múlt el nap, hogy valamelyik ágazat, szakma képviselői ne sztrájkoltak volna.

Gazdasági szakértők szerint a német gazdaságot a sztrájkok miatt meddig is rendkívüli károk érték, különösen megdöbbentő volt a tekintélyes kölni gazdaságkutató intézet, az Ifo egyik vezetőjének becslése arról, hogy egyedül a mozdonyvezetők sztrájkja naponta százmillió eurós veszteséget okoz az ország gazdaságának.

Ezekben a napokban a szakszervezetek felhívására a Lufthansa földi személyzete után az utaskísérők szüntették be a munkát, miközben a mozdonyvezetők továbbra is megbénítják az áru- és személyszállítás mintegy 80 százalékát. A Verdi szakszervezet felhívása nyomán több tartományban pedig a sztrájk miatt ismét a tömegközlekedés bénult meg.

A német kormány közlekedési minisztere, a szabad demokrata Volker Wissing már hetek óta ostorozza a szakszervezeteket, és megállapodást sürget a munkáltatókkal. Mindenekelőtt a mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL elnöke áll a bírálatok középpontjában. Claus Weselsky sorra utasította el a német vasút, a Deutsche Bahn kompromisszumos, a bérre és a munkaidőre vonatkozó ajánlatait.

Ezúttal az ellenzék vezető pártja, a konzervatív CDU elnöke, Friedrich Merz sürgette a beavatkozást, mert szerinte ami a vasútnál és részben a Lufthansánál történik, az túllépi a "megengedett határokat". A kereszténydemokrata politikus különösen élesen támadta a GDL elnökét. Szerinte Claus Weselsky az egész nemzetgazdaságot "bünteti" a Deutsche Bahn ellen folytatott személyes harcával.

El kell gondolkodnunk azon, hogy miként kerülhetjük el a jövőben az ilyen "túlkapásokat"

– jelentette ki Friedrich Merz, és hozzátette: a szövetségi köztársaság gazdasága legalább olyan, védelemre szoruló érték, mint a szakszervezetek sztrájkjoga.

Hasonlóan fogalmazott a CDU testvérpártja, a CSU parlamenti frakcióvezetője. "A szakszervezetek és a munkaadók közötti jelenlegi vitában most többnyire személyes viszályok dominálnak" – vélekedett Alexander Dobrindt, aki szerint ezért első lépésben ezért a tárgyaló feleket kellene "lecserélni". A lehetőségek között említette ugyanakkor a kötelező választott bíráskodást, valamint rögzített határidők bevezetését a sztrájkok időben történő előzetes bejelentésére, valamint a munkabeszüntetések közötti "fix" időközökre is.

Közvetve Merz mellett sorakozott fel, a kormánykoalíció legkisebb pártja, az FDP parlamenti frakcióvezetője is. Christian Dürr szerint "korszerűsíteni" kel a sztrájkjogot, különösen a kritikus infrastruktúra esetében. Ő is élesen bírálta a GDL vezetőjét, Claus Weselskít, ak szerinte "túllő a célon".

"Nem fordulhat elő, hogy Németországot egyetlen szakszervezeti vezető ilyen feszültségben tartsa, az országnak többmilliós gazdasági veszteséget, családok millióinak súlyos személyes károkat okozva" – jelentette ki.

A CDU szociális szárnya ugyanakkor "önmérsékletre" szólította fel saját pártja vezetőit, mert aki a sztrájkjogot akarja korlátozni, az veszélyezteti a társadalmi békét, és a demokrácia ellenségeinek kezére dolgozik.

Elutasította a sztrájkjog korlátozását célzó törekvéseket a kormányzó szociáldemokrata párt elnöke.

Németországban mindenkinek joga van sztrájkolni a magasabb béréért és jobb munkakörülményekért

– hangoztatta Lars Klingbeil, aki szerint ez nem kérdőjelezhető meg. A szociáldemokrata politikus ugyanakkor mielőbbi megegyezésre szólított fel rendkívüli kényelmetlenségeket okozó vasúti vitában.

Címlapról ajánljuk
László Zoltán: nagyarányú hazai járműipari leépítés kezdődhet

László Zoltán: nagyarányú hazai járműipari leépítés kezdődhet

A jövő év első felében nagy létszámleépítések várhatók a hazai járműgyártó szektorban. Ezt László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke nyilatkozta az InfoRádióban, miután a német autóipar komoly visszaesést produkált az elmúlt időszakban.

Obama és Merkel újra tárgyalt, és nem mondott ki két nevet

Az elmúlt két évtized nemzetközi politikájának fő alakítói voltak. Angela Merkel 2005 és 2021 között volt Németország kancellárja, míg Barack Obama 2009 és 2017 között az Egyesült Államok elnöke. Ezúttal már "civilként" Washingtonban találkoztak Merkel könyvének amerikai bemutatóján.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.04. szerda, 18:00
Orbán Gábor
a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója
Miattuk robbant fel újra a Közel-Kelet lőporos hordója – Hatalmas erővel törtek ki az árnyékból az iszlamisták

Miattuk robbant fel újra a Közel-Kelet lőporos hordója – Hatalmas erővel törtek ki az árnyékból az iszlamisták

A múlt héten váratlanul megindultak a Hajat Tahrír al-Sham fegyveresei Északnyugat-Szíriában, a meglepetés ereje pedig minden képzeletet felülmúlt: a velük szembenálló kormányerők védelmi vonalai pillanatok alatt összeomlottak, a támadók pedig napok alatt bevették az ország második legnagyobb városát, Aleppót. A szíriai polgárháború rég nem látott intenzitással újult ki, azonnal aktiválta magát szinte az összes frakció, egyelőre nehéz pontosan átlátni, hogy pontosan ki, melyik területet ellenőrzi, vagy meddig tarthat ki a lendület. Joggal merül fel a kérdés, hogy kik és hogyan voltak képesek ekkora csapást mérni Bassár el-Aszadra, és mit képviselnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×