Mint arról az Infostart is beszámolt, a Belgorod körzetében végrehajtott rajtaütés után az oroszok egy amerikai gyártmányú, különleges járművet zsákmányoltak. Az M1224 MaxxPro MRAP (Mine Resistant Ambush Protected - aknaálló, rajtaütés ellen védett) a magyar katonák előtt sem ismeretlen. 2013-tól hét éven át tucatnyi ilyen páncélautó állt rendszerben a honvédségnél az afganisztáni missziót segítve.
Az MRAP járművek története az 1970-es években kezdődött, Afrika déli részén. Az ott folyó gerillaháborúban rengeteg áldozatot szedtek a taposóaknák. Borzalmas, csonkolásos sérüléseket okoztak, miközben csak nagyon nehezen lehetett védekezni ellenük.
A megoldást dél-afrikai mérnökök találták meg azzal, hogy a robbanás energiáját elterelő páncélteknőt szereltek egy Unimog terepjáró teherautó aljára.
Mivel ez a kezdetleges megoldás bevált, hamarosan hozzáfogtak a kimondottan aknarobbanások ellen védett járművek tervezéshez és gyártásához. Az első, sorozatban is gyártott terepjáró a Buffel volt, amit egy páncélozott Unimogból építettek át. Az alvázra egy "V" alakú burkolatot szereltek, hogy elvezesse a járműtől az aknarobbanás energiáját.
A dél-afrikaiak sikerére a brit és az amerikai fegyveres erők is felfigyeltek, főleg, hogy rengeteg katonájuk sebesült meg házilagos készítésű aknák (IED-ek) miatt az Öböl-háború idején.
2004-ben indult meg a Cougar páncélautók gyártása az amerikai tengerészgyalogság igényei szerint. A magas építésű, "V" formájú haspáncéllal védett jármű rengeteg amerikai katona életét mentette meg. A Cougart nagyon sok, különféle feladatra specializált terepjáróautó követte.
Ezek közül az egyik legelterjedtebb az M1224 MaxxPro, amelyből most egy példány az oroszok kezére került. Az MRAP technológia azonban már eléggé elterjedt, úgyhogy maga a jármű nem lehet különösebben érdekes az oroszoknak. Esetleg a beépített kommunikációs vagy harcvezetési rendszerek szolgálhattak nekik némi újdonsággal.
Amúgy az orosz hadsereg is széles körben használ ilyen, aknarobbanás ellen védett járműveket. A GAZ Tiger négy kerekű terepjárók számtalan kialakításban állnak rendszerben; felderítő, páncéltörő vagy légvédelmi rakétás, aknavető-hordozó, parancsnoki, tüzérségi lőszerszállító és sebesültkihordó, hogy csak a legfontosabbakat említsük. A Tigernél vannak nagyobb, három tengelyes orosz MRAP-ek is mint például a Tajfun, amelynek az alapja egy 6x6-os kerékképletű Kamaz teherautó.
Mint említettük,
a Magyar Honvédség is használt MRAP járműveket, mégpedig Afganisztánban, egészen 2020-ig.
A katonák nagyon kedvelték ezeket a jókora, erősen védett terepjárókat, bár a magasan lévő súlypontjuk miatt nem volt egyszerű a vezetésük. Még el is nevezték a MaxxPrókat, így az utolsó négy a Ghost, az Azareal, a Szent László és a Kinizsi nevet viselte. De mivel a magyarok csak kölcsönbe kapták az MRAP-eket az Egyesült Államok hadseregétől, az afganisztáni küldetés befejeztével azokat vissza kellett adni.
A MaxxPrókkal szerzett tapasztalatokat azonban felhasználták a jelenleg folyó haderőfejlesztési program, a Zrínyi 2026 során. Részben ennek köszönhetően rendszeresítette a honvédség a török Nurol Makina vállalat Ejder Yalcin MRAP páncélosát, amely nálunk a Gidrán nevet kapta. Ezekből a 375 lóerős, 14-18 tonnás terepjárókból 400-450 darabot akarnak rendszerbe állítani. Ez lesz a magyar fegyveres erők talán legsokoldalúbb járműve, mivel a tervek szerint készül majd belőle
- páncéltörő rakétás (ATGM) változat
- mobil vezetési pont (parancsnoki jármű)
- önjáró aknavető – egy 120 mm-es Rheinmetall Ragnarök automatikus irányzású aknavetőjével felszerelve
- tüzérbemérő, kidolgozó és felderítő
- csapatszállító
- vegyi, biológiai és sugárzásfelderítő
- aknakereső és tűzszerész
- páncélozott mentőautó
De ezeken kívül még nagyon sokféle más feladatra is lehet majd kiépíteni Gidránt. Ami pedig talán legalább ennyire fontos: a járművek gyártása, illetve az újabb változatok fejlesztése már Magyarországon történik.