eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Világi Oszkár, a Mol-csoport igazgatótanácsának tagja, a Slovnaft vezérigazgatója és igazgatótanácsának elnöke a Mol-csoport első csehországi Mol töltőállomásának átadásán Prágában 2015. május 5-én. A csoport tulajdonában lévő Lukoil és a Slovnaft benzinkutak folyamatos márkanévváltásának eredményeként további, mintegy 80 benzinkút megnyitását tervezi idén a magyar olajipari vállalat a cseh piacon.
Nyitókép: Világi Oszkár, a Mol-csoport igazgatótanácsának tagja, a Slovnaft vezérigazgatója és igazgatótanácsának elnöke a Mol-csoport első csehországi Mol töltőállomásának átadásán Prágában 2015. május 5-én. MTI Fotó: Illyés Tibor

Több európai országban lehet ellátási gond - megszólalt a Slovnaft

Világi Oszkár, a Mol szlovák leányvállalatának vezérigazgatója vázolta, milyen helyzet alakulhat ki jövő év februárjától az olajhiány és az orosz források helyetti drágább beszerzések miatt.

Hernádi Zsolt, a Mol első embere a magyarországi üzemanyagársapka megszüntetését bejelentő kedd késő esti Kormányinfón beszélt a jövő év februártól várható európai ellátási zavarokról. Még a bejelentés előtt adott interjút a Mol-csoporthoz tartozó szlovákiai Slovnaft finomító vezérigazgatója, Világi Oszkár a parameter.sk oldalnak. Az elmondottaknak azért is van kiemelt jelentősége, mert novemberben a Mol minden 4. liter Magyarországon eladott üzemanyaga a szlovák cégtől érkezett.

A cikkben felidézik: az uniós szankciók értelmében február 5-e után a Slovnaft már nem szállíthat orosz olajból készült termékeket külföldre - Csehország kivételével -, ezért a feldolgozott olaj mintegy 40 százalékát más, alternatív forrásból kell beszereznie. Emellett a kormány magas, 70 százalékos különadóval sújtaná a vállalatot - a két intézkedés együtt nehéz helyzetet teremthet, és a szlovákiai nehézségek mellett

célpiacaik, Ausztria és Lengyelország kerülhetnek nagy gondba.

Világi Oszkár elmondta: a jövő év nehéz lesz, de ha a Barátság kőolajvezeték legalább részben működni fog, akkor reményeik szerint sikerülni fog a szlovák piacot ellátni üzemanyaggal. Az olaj egy részét a tilalom miatt az orosz helyett más forrásokból kell majd fedezniük, hogy továbbra is exportálni tudjanak. Ez jóval nagyobb költségekkel is jár majd. "Egy tankhajó kőolaj feldolgozása 15 millió dollár pluszköltséget jelent, és még nincs megállapodásunk a horvátokkal az Adria vezetéken való szállításról" - mondta a kihívásokat vázolva.

Utóbbi vezeték szűk keresztmetszete Horvátországban van. A kapacitása mintegy 11 millió tonna évente, a leállásokat, karbantartást is beleszámítva. A nyilatkozat alapján

ahhoz, hogy a Mol százhalombattai finomítója és a Slovnaft is működni tudjon a Barátság leállása esetén is, évente legalább 14 millió tonna kőolajra van szükség. És akkor még Csehországba nem jutott olaj, oda további 5 millió tonna kellene.

"Most kezdtünk tárgyalni a horvát féllel, a Janaf céggel a szállításról, de ők mintegy 7-szer magasabb árat kérnek, mint az átlagos európai ár. Ez is növelni fogja a költségeinket. Februártól havi 2 tankhajó kőolajra lesz szükség, amihez biztosítani kell a logisztikai hátteret is" - mondta a Slovnaft vezérigazgatója.

Megemlítette, hogy az üzemanyagársapka megmutatta Magyarországon, hogy miként fog működni a piac február 5-e után. Az importhiány és a finomító leállása okozta, hogy az elmúlt napokra mintegy 300 kúton nem volt benzin vagy csak korlátozott mennyiségben.

"A szolidaritás megszűnik, ha mindenkinek problémái lesznek a hazai ellátással" - mutatott rá, arra utalva, hogy a kereskedőknek máshol jobban megérte eladni az üzemanyagot, mint Magyarországon az alacsony árak mellett.

Mint arra Hernádi Zsolt is emlékeztetett, az európai dízelfogyasztás egytizede esik ki az orosz olajtermékekre vonatkozó tilalom miatt. Ez hatalmas mennyiség, és a magasabb költségek, illetve a termékhiány miatt még

két eurónál magasabb ár is jöhet

- mondta Világi Oszkár az északi szomszédunknál várható helyzetről. "Szlovákiában talán lesz elég nafta, de lesznek országok, ahol hiány lesz belőle" - jegyezte még meg európai kitekintésként.

Azzal kapcsolatban, hogy a szlovák kormány 70 százalékos különadót vetne ki a Slovnaftra, mert használhatja az olcsóbb orosz kőolajat, a cég vezetője leszögezte: a 70 százalékos kulcsot túl magasnak tartja.

"Az Európai Unió minimálisan 33 százalékot javasol azzal, hogy a kulcs legyen arányos és igazságos. Szerintem ennek a kétszerese nem arányos és nem is igazságos.

Ráadásul a 70 százalék nem is a tényleges kulcs, a valós az 91 százalék, mert a javaslat szerint a 70 százalékos kulcsot nem lehet levonni az adóalapból, vagyis még további 21 százalékot is ki kell fizetni" - fejtette ki.

Címlapról ajánljuk
Lakást, házat venne? Most kerül majd igazán sokba, ha tétovázik

Lakást, házat venne? Most kerül majd igazán sokba, ha tétovázik

A 35 év alattiak többsége inkább a kistelepüléseken vásárol ingatlant, mert ott olcsóbban jut lakhatáshoz – mondta az InfoRádióban az ingatlan.com vezető elemzője. Balogh László azt is elmondta, hogy 2024 élénkülést hozott a piacon, ez a tendencia folytatódhat jövőre is az árak emelkedése mellett.

November 1-je mindenszentek ünnepe, november 2-a a halottak napja a keresztény világban

Mindenszentek (latinul: festum omnium sanctorum) a katolikus egyházban az összes üdvözült lélek emléknapja, a protestánsok az elhunytakról emlékeznek meg ilyenkor. A halottak napja fokozatosan vált egyházi ünnepből az elhunytakról való megemlékezéssé.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az orosz csapatok jelentős területi nyereségeket értek el az elmúlt időszakban Ukrajnában, ami aggodalomra ad okot az ukrán vezetés körében. A Bloomberg elemzése szerint Oroszország az elmúlt héten több területet foglalt el, mint 2024 bármely korábbi időszakában, miközben az ukrán erők egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a frontvonalakon - számolt be róla a Kijiv Independent. Az orosz légierőhöz szorosan kapcsolódó, nyugalmazott pilóta által szerkesztett „Fighterbomber” Telegram-csatorna jelentette, hogy Moszkva ismételten elveszített egy Szu-34-es vadászbombázót. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború lefrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 2. 10:26
×
×
×
×