eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 29. szombat Auguszta
A NASA által közreadott képen a Boeing CST-100 Starliner űrhajó leválasztja magáról a hővédő pajzsot, miközben leszáll az amerikai hadsereg új-mexikói, White Sands-i rakétatámaszpontján 2019. december 22-én. Az ember nélküli próbaútra indított űrhajó nem tudott megfelelő pályára állni, hogy a terveknek megfelelően eljusson a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomásra.
Nyitókép: Aubrey Gemignani

Pontosan landolt a Boeing tesztűrhajója 

Sikeresen földet ért a Boeing Starliner tesztűrhajója az új-mexikói sivatagban - közölte az amerikai űrhajózásai hivatal (NASA).

A tesztűrhajó a hadsereg White Sands Rakétakísérleti Telepére érkezett még sötétben, napfelkelte előtt. Mind a három fő ejtőernyő kinyílt, a légzsákok is felfúvódtak az úrjármű körül, hogy csillapítsák a földet érés erejét. Így ért véget két nap alatt az egy hétnél hosszabbra tervezett repülés, miután a Starlinernek nem sikerült a tervezett pályára állnia.

"Gratulálunk, Starliner" - üdvözölte a repülésirányító, aki sikeresnek nevezte a leszállást.

A Boeing CST-100 Starliner tesztűrhajó parancsnoki székében egy Rosie the Rocketer (Rosie, a rakétaszakértő) nevű bábu ült, vele együtt visszajutottak a karácsonyi ajándékok, a ruhák és az élelmiszer, amit az ISS-re kellett volna szállítani.

A Starliner az első olyan, űrhajósok szállítására szolgáló jármű, amelyet arra terveztek, hogy az űrutazás után a Földön landoljon.

Az első, már űrhajósokat szállító Starliner-útra kijelölt asztronauták - ketten a NASA, egy a Boeing munkatársa - is ott voltak az űrhajót fogadók között.

A Starlinert sikeresen indították el pénteken személyzet nélkül Floridából, de az egyik hajtómű időzítési hibája miatt nem tudott arra a pályára állni, amelyen az űrállomásra jutott volna.

Amikor észlelték a problémát, a földi központ szakemberei megpróbálták átvenni az irányítást. A jelek azonban késve érkeztek és nem sikerült időben átvenni az irányítást, hogy a Starlinert az ISS felé tartó pályára állítsák - közölte pénteken Jim Bridestine, a NASA igazgatója.

Az űrhajó annyi üzemanyagot használt fel a pályára való visszatérés közben, hogy nem maradt neki elég az ISS-ig.

A misszió majdnem 50 órán át tartott, eközben az űrhajó 33-szor kerülte meg a Földet.

A NASA és a Boeing vezetői szombaton közölték, hogy vizsgálják a kudarc okait.

A Boeing űrjárművét azért tervezték, hogy az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) asztronautáit a jövőben az ISS-re szállítsa.

Amennyiben a Boeingnek meg kell ismételnie a tesztrepülést, az jelentősen késleltetheti a NASA menetrendjét és többletköltséget igényelne.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
A német kancellár tettre kész, de nem  mindenben

A német kancellár tettre kész, de nem mindenben

Az Egyesült Államok után kezdettől fogva Németország volt az az ország, amely legtöbb fegyverrel, illetve pénzügyi segítséggel támogatta Ukrajnát. A német támogatás fő koordinátora Olaf Scholz kancellár volt, aki immár csak ügyvezetőként képviselte országát a "tettrekészek" párizs csúcstalálkozóján.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Alig kap figyelmet ez a globális probléma, pedig Magyarországon is 1,5-2 millió ember egészségét veszélyeztetheti

Alig kap figyelmet ez a globális probléma, pedig Magyarországon is 1,5-2 millió ember egészségét veszélyeztetheti

Bár a zajszennyezés a levegő- vagy vízszennyezéshez képest kevesebb figyelmet kap, azonban világszerte egyre nagyobb problémát jelent. Hosszú távon komoly egészségügyi problémákat okozhat a stressztől, alvászavartól kezdve a szív- és érrendszeri betegségekig. A zajszennyezés fő forrásának a közúti közlekedés számít. Az EU-ban a lakosság több mint 20%-a él olyan területeken, ahol a közlekedési zajszint már káros az egészségre, míg Magyarországon mintegy 1,5 millió ember van kitéve a közúti zajterhelésnek. A zajszennyezés egyéb formáit is beszámítva viszont itthon akár 2 millió ember is érintett lehet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×