Az új légikikötő építését 2014. december végén kezdték meg, a tengeri csillagot formázó terminál épületének felépítéséhez pedig 2015 szeptemberében láttak hozzá a néhai Zaha Hadid iraki származású brit építész tervei alapján. A teljes beruházás mintegy 450 milliárd jüanból (19,2 billió forint) valósult meg.
A csaknem 700 ezer négyzetméteres, egyterű terminállal rendelkező repülőtér, amely nevét arról a Peking déli részén fekvő kerületről kapta, ahol található, négy kifutópályával kezdte meg a működését. A jövőben további két kifutópálya épül a növekvő utasforgalom gördülékeny kiszolgálására, a tervek szerint a repülőtér óránként mintegy 300 le- és felszállást bonyolít majd, ha eléri teljes kapacitását.
A kínai főváros meglévő nemzetközi légikikötőjének tehermentesítésére megépült repülőtér 2021-re évi 45 millió, 2025-re pedig évi 72 millió, 2040-re 100 millió utas fogadására lesz alkalmas. Ezzel beéri a világ legforgalmasabb repülőterének számító Hartsfield-Jackson Atlanta nemzetközi repülőteret az Egyesült Államokban.
25日16時20分許,隨著中國南方航空公司北京大興至廣州白雲的CZ3001航班起飛,北京大興國際機場正式通航。首航日,南航、東航、國航、聯航、首航、河北航空、廈航7架大型客機將依次從 #Beijing #Daxingairport 起飛,分別前往廣州、上海、成都、延安、杭州、福州、廈門。 pic.twitter.com/KYBoqL4VFA
— 百萬莊的小星星 (@TwinklingstarBJ) 2019. szeptember 25.
A repülőtér forgalmának 40 százalékát a China Southern, 30 százalékát pedig a China Eastern légitársaság járatai fogják kitenni, de további közel 50 külföldi légitársaság is legalább részben áthelyezi működését a Fővárosi Nemzetközi Repülőtérről a következő időszakban.
#BeijingDaxingInternationalAirport is ready for takeoff.
— 罗文德(TheRaghav) (@raghavan1314) 2019. szeptember 24.
Please take a few moments to watch our video on the world's largest single terminal airport.
#DaxingAirport #BuiltByChina https://t.co/z4zVQS7Waq pic.twitter.com/q1khdNFmPy
Robotok és mesterséges intelligencia
A létesítménybe érkezőknek szerencsés esetben nem kell hosszan keringeniük helyet keresve: az egyik parkolóban ugyanis mesterséges intelligenciát is alkalmazó robotok helyezik el az autókat. Az egyelőre tesztüzemben induló szolgáltatással a parkolási procedúra az ígéretek szerint nagyjából egy perc lesz, hiszen a sofőröknek csak egy mobil platformon kell hagyniuk a járművüket, onnan robot viszi azt a legközelebbi szabad helyre. Ha pedig indulna, elég lesz szkennelnie a parkolókártyáját, és a robotok máris hozzák az autóját.
Első körben hat teremben 136 parkolóhelyet "igazgat" majd nyolc önjáró robot, amelyek egy feltöltéssel 6 órán át képesek folyamatosan üzemelni.
4/6 Des parkings « futuristes » pour l'aéroport international Beijing Daxing. Je préfère le petit air sympathique du robot voiturier @StanleyRobotics à @lyonaeroports pic.twitter.com/ZG1CLvs5aH
— OHLALAIR (@ohlalair) 2019. augusztus 31.
A biztonsági ellenőrzésen és a beszállításon arcszkennerek segítségével gyorsítanak, az elsőként a belföldi járatok esetében alkalmazott rendszer már túl is van a tesztüzemen. A csomagokat RFID-azonosítóval (rádiófrekvenciás címkével) látják el, amelyek segítségével mindig pontosan tudják, merre jár az adott poggyász.
Az utasok nagyjából tucatnyi, fejlett beszédfelismerő rendszerrel felszerelt humanoid robotnak is feltehetik kérdéseiket, és az általános információkon kívül a számukra legoptimálisabb útvonalat is megtudhatják.