A Norvégia délnyugati részén fekvő Geirangerben a téli időszakban mindössze kétszázan élnek, de az idegenforgalmi szezonban, június és augusztus között olyan óriási üdülőhajók futnak be a fjordba, amelyek akár több mint ötezer utast szállítanak. Idén több mint kétszáz hajót fogadtak.
A helyi polgármester szerint a hajós turizmus nagyon fontos a falunak, hiszen munkát ad az ott élőknek. Ugyanakkor a túlzott turizmusnak káros hatásai vannak:
júniusban a mérések szerint Geiranger levegője már olyan szennyezett volt, mint Oslóé.
A norvég törvényhozás 2020-ban, 2022-ben és 2025-ben fokozatosan szigorodó szabályozással csökkenteni akarja a károsanyag-kibocsátást az országban, és 2026-ra a hagyományos működésű, nagy karbonkibocsátású utasszállító tengerjárók már nem hajózhatnak be a fjordokba.
A korlátozás miatt 2020-tól máris számos - főleg 2000 előtt épült - üdülőhajó lemondta útjait, mivel nem felelnek meg a követelményeknek.
Az egyik nagy svájci hajózási társaság, az MSC, amely sok utast szállít a norvég fjordokba, már elkezdte hajóinak átalakítását. A vállalat szóvivője elmondta: 2021 végére az összes nehéz fűtőolajjal működő hajójukat hibrid kibocsátáscsökkentő rendszerekkel szerelik fel.
Geiranger polgármestere szerint az átmeneti időszakban ugyan csökken majd a forgalom, de az is megoldható az ágazat fejlesztésével, hogy az üdülőhajók esetleg a fjordok előtt horgonyozzanak, az utasokat pedig elektromos csónakokkal szállítsák a partra. A közúti szállítás nem jöhet szóba, ugyanis a hetvenes években épült szerpentinek máris túlzsúfoltak, így a turistaforgalmat csak a tengerről lehet célba juttatni.