eur:
394.06
usd:
365.64
bux:
65384.6
2024. március 29. péntek Auguszta
A francia haditengerészet, a Marine Nationale által 2019. március 14-én közreadott képen egy tíz kilométer hosszú és egy kilométer széles olajfolt úszik a tengeren a Vizcayai-öbölben, a francia partok előtt, miután kigyulladt, majd március 13-án elsüllyedt a Grimaldi olasz társaság Grande America konténerszállító hajója a francia partok előtt.  A fedélzetén tartózkodó mind a 27 embert kimentették francia és brit mentők. A francia hatóságok erőfeszítéseket tesznek a tengerbe ömlő olaj terjedésének megakadályozására.
Nyitókép: MTI/AP

Gigantikus olajfolt közelít Európa partjaihoz

Egy több mint tíz kilométer hosszú és egy kilométer széles olajfolt tartott csütörtökön a francia partok felé egy két nappal ezelőtt elsüllyedt olasz teherhajóról, amely 2200 tonna kőolajat szállított.

A francia tengeri mentők vasárnap este nyolc óra körül kapták a riasztást a tengeri mentés római központjától, hogy a Hamburgból Casablancába tartó Grand America nevű, 214 méter hosszú teherhajó segítséget kér. A hajó kapitánya ezt megelőzően jelentette, hogy tűz ütött ki a fedélzeten, amikor a jármű 262 kilométerre délnyugatra volt Penmarch francia tengerparti várostól.

A 26 fős személyzetet a francia hatóságok hétfőre virradóra kimentették, a hajó viszont a partoktól 333 kilométerre kedden elsüllyedt, s jelenleg 4600 méter mélyen van.

A tengeri prefektúra szerda este jelezte, hogy a felderítő repülések olajszennyezést észleltek a Grand America hajótörésének helyszínén. Az olajfolt La Rochelle magasságában, mintegy 200 méterre a francia partoktól tíz kilométer hosszan és egy kilométere szélességben terült el, s az előrejelzések szerint

vasárnap vagy hétfőn érhet el közvetlen a partokhoz.

Jean-Louis Lozier tengeri prefektus a breton kikötővárosból, Brestből a helyszínre vezényelte az Argonaute nevű, környezetszennyezési elhárításra specializálódott hajót, valamint az Európai Tengerészeti Biztonsági Ügynökség (EMSA) segítségét is kérte a szennyezés elhárításában.

"Előrejelzéseink szerint az olajfolt maradványai a nouvelle-aquitaine-i partszakaszt vasárnap vagy hétfőn érhetik el, a különösen kedvezőtlen időjárás miatt, amely egyébként nehezíti az elhárítási munkálatokat is a tengeren" - közölte Francois de Rugy környezetvédelmi miniszter. Az érintett tengeri szakaszon jelenleg 4-6 méter magas hullámok tombolnak.

Francia tájékoztatás szerint

az olasz tengerjáró 365 konténert szállított, amelyek közül 45-ben voltak veszélyesnek minősülő anyagok, valamint 2 ezer gépjármű is volt a hajón. Ezenkívül mintegy 2200 tonna olajat raktároztak a hajó alsó részében.

A konténerek közül mintegy negyven a tűz következtében a tengerbe zuhant, már a süllyedés előtt.

Francia környezetvédő szervezetek feljelentést tettek a bresti bíróságon környezetszennyezés miatt, miután álláspontjuk szerint a tenger mélyére süllyedt 2 ezer jármű több száz tonna mérgező anyagot tartalmaz a halakban és tengeri emlősökben gazdag francia tengeri területen. A francia környezetvédelmi minisztérium jelezte, hogy az ügyészség megindította az eljárást, és felszólította a hajó tulajdonosát, hogy minden szükséges intézkedést tegyen meg a környezetszennyezés elkerülésére.

Címlapról ajánljuk

Teljes a patthelyzet a bécsi repülőtéren

Hiába a 36 órás sztrájk, megszakadtak a tárgyalások a szakszervezetek és az Austrian Airlines osztrák légitársaság között. A dolgozók a Lufthansa leányvállalatánál ugyanolyan béreket követelnek, mint az anyacégnél, ahol egyébként a közelmúltban zárult egy sikeres munkabeszüntetés.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.02. kedd, 18:00
Káel Csaba
a MÜPA vezérigazgatója, filmügyi kormánybiztos
A kormány veszélyhelyzeti intézkedései vannak Brüsszel asztalán

A kormány veszélyhelyzeti intézkedései vannak Brüsszel asztalán

Az Európai Bizottság két ügyben is kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen a közbeszerzésre vonatkozó uniós jogszabályok megsértésére hivatkozva még tavaly év végén, amelyek heteken belül új szintre léphetnek. A Portfolio uniós döntéshozóktól úgy értesült, hogy több esetben látnak még kételyeket a magyar közbeszerzési rendszert illetően, így valószínűleg további egyeztetésekre lesz szükség, ezek után májusban felszólítást küldhetnek, hogy ne citálják Magyarországot az Európai Unió Bírósága elé.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×