Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós

Theresa May biztosítékokat kér az EU-tól

A brit kormány biztosítékokat akar kapni az Európai Uniótól arra, hogy az ír-északír határellenőrzés visszaállításának megakadályozását célzó tartalékmegoldás csak átmeneti időre alkalmazható - mondta kedden a brit miniszterelnök.

Theresa May ugyanakkor cáfolta azokat az értesüléseket, amelyek szerint a kormányzó Konzervatív Párt keményvonalas brexit-frakciója összegyűjtötte a szükséges számú képviselői beadványt az ellene tervezett bizalmatlansági indítvány kezdeményezéséhez.

May a nap folyamán Hágában Mark Rutte holland miniszterelnökkel, majd Berlinben Angela Merkel német kancellárral tárgyalt a brit EU-tagság megszűnésének (brexit) feltételrendszerét tartalmazó megállapodás nagy-britanniai parlamenti elfogadtatásának problémáiról, este pedig Brüsszelbe érkezett, hogy az egyezménnyel kapcsolatos súlyos brit politikai aggályokat az EU vezetőivel is megvitassa.

A BBC televíziónak Brüsszelben nyilatkozva kedd este kijelentette: tárgyalásain "eltökéltséget" tapasztalt a felmerült problémák kezelésére. Hozzátette: a brexit-megállapodás legvitatottabb eleme, a backstop, vagyis az ír-északír határon hosszú évek óta nem létező fizikai ellenőrzés visszaállításának elkerülésére kidolgozott tartalékmegoldás szükséges garanciákat nyújt, elsősorban Észak-Írország számára.

Theresa May megismételte azt a többször hangoztatott álláspontját, hogy nem érhető el az Európai Unióval olyan megállapodás, amely nem tartalmazza e backstop-opciót.

A brit miniszterelnök megerősítette azt is, hogy

London nem akarja alkalmazni e tartalékmegoldást, de ha mégis szükségessé válna életbe léptetése, a brit kormány biztos akar lenni abban, hogy a megoldás csak átmeneti lehet.

Theresa May kijelentette: mostani utazásának célja az, hogy erre biztosítékokat kapjon az Európai Unió vezetőitől.

A tartalékmegoldás lényege az, hogy egységes vámügyi szabályozás lép életbe az Európai Unió és az Egyesült Királyság között abban az esetben, ha a Brexit jövő márciusra várható dátuma után kezdődő, 2020 december végéig tartó átmeneti időszak lejártáig nem jön létre az EU-val olyan átfogó kereskedelmi megállapodás, amely önmagában feleslegessé tenné a fizikai ellenőrzés visszaállítását Írország és Észak-Írország 499 kilométeres határán.

Ez a határ az Egyesült Királyság és az EU egyetlen közös szárazföldi vámhatára lesz, mivel London az EU egységes belső piacáról és vámuniójából is ki akar lépni.

A kormányzó brit Konzervatív Párt keményvonalas brexit-tábora és a legnagyobb északír britpárti erő, a szintén rendkívül EU-szkeptikus irányvonalú - a kisebbségben kormányzó konzervatívokat kívülről támogató - Demokratikus Unionista Párt (DUP) súlyosan bírálja a kilépési megállapodásban foglalt backstop-opciót, azzal az érvvel, hogy meghatározott végdátum híján az Egyesült Királyság véglegesen "beragadhat" egy vámuniós mechanizmusba az EU-val.

A kilépési megállapodásról a londoni alsóháznak kedden kellett volna szavaznia, de Theresa May előző nap elhalasztotta a voksolást (az új határidő január 21.), éppen azért, mert a backstop-megoldás feletti súlyos nézeteltérések miatt reménytelen lett volna a brexit-egyezmény elfogadtatása.

A keményvonalas tory Brexit-tábor a megállapodással szembeni ellenérzései miatt már hetek óta szervezi a bizalmatlansági indítványt Theresa May ellen.

A kedd esti BBC-interjúban azonban a brit kormányfő kétszer is nemmel válaszolt arra a megismételt riporteri kérdésre, hogy tudomása szerint összegyűlt-e az ehhez szükséges számú képviselői beadvány.

A Konzervatív Párt szabályzata szerint a May elleni bizalmatlansági szavazás kiírásához az kell, hogy ezt az alsóházi tory frakció legalább 15 százaléka - a jelenlegi létszám alapján 48 képviselő - kezdeményezze. Kedd este elterjedtek olyan értesülések Londonban, hogy összegyűlt a szükséges számú beadvány, de ezt hivatalos források nem erősítették meg.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×