Írország az egyetlen EU-tagállam, ahol a Lisszaboni Szerződést népszavazásra bocsátották, és úgy tűnik: léket kaphat a paktum. Pedig Európa vezető politikusai előre hangsúlyozták, hogy arra az esetre, ha az ír választók megtorpedózzák a megállapodást, nincs póttervük a teendőkről.
Francois Fillon francia miniszterelnök csütörtök este nem kertelt, amikor azt mondta, hogy ha az írek válasza nemleges, akkor a Lisszaboni Szerződés többé nem létezik.
Pénteken dél tájban még volt remény arra, hogy jelentősen növekedik az igennel szavazó írek száma, de a részvétel alacsony volt, körülbelül 45 százalékos, ami eleve gyengítette az elfogadás reményét.
A BBC szakértője szerint sok ír szavazó egyszerűen azért válaszolt nemmel az egyezmény elfogadására, mert nem érti: miként kívánja megoldani az Európai Unió a kelet-európai terjeszkedésével járó nehézségeket, hogyan akarja átformálni az Európa Bizottság működését, mi lesz az eddig érvényes vétójoggal, és hogyan lesz az Uniónak elnöke.
A Sinn Fein sikerrel ébresztett kételyeket
Az ír kormány arra serkentette a szavazókat, hogy voksoljanak igennel, és a főbb politikai pártok egy kivétellel szintén ezt hirdették. Hiszen 14 tagország már elfogadta a Lisszaboni Szerződést. Ellenzi azonban a paktum elfogadását a nagy befolyással rendelkező ír parlamenti párt, a Sinn Fein - és úgy tűnik, hogy sikerült kétségeket ébresztenie a szavazók körében.
2005-ben az EU már megpróbált tagsága elé terjeszteni új alkotmánytervezetet, amely akkor a franciák és a hollandok ellenkezésén bukott el. Most előfordulhat, hogy a 490 millió lakosú Európai Unió lisszaboni tervezete néhány millió ír elutasítása miatt vérzik el.
Az írek 2001-ben majdnem meggátolták azt is, hogy az EU a Nizzai Egyezmény értelmében felvehesse tagjai közé a Magyarországgal együtt jelöltek csoportját.
A társulás vezetői hangsúlyozzák, hogy a Lisszaboni Szerződés elfogadására a globális kihívások miatt van szükség. Az ír szavazók java része azonban, úgy tűnik, a saját vélt érdekeit tartja előbbre valónak, és ha a végső válaszuk nemleges lesz, a tervezett változtatásokat nem lehet bevezetni 2009. január elsején.
Magyarország legnagyobb autópálya-csomópontja épül, nem is akárhol