eur:
394.06
usd:
355.48
bux:
72297.19
2024. szeptember 8. vasárnap Adrienn, Mária

Szakítanának Bajkonurral az oroszok

Saját űrrepülőtér építését tervezi Oroszország, s ehhez egy Volga-vidéki rakétalőtér lehet az ideális helyszín - írta a Moszkovszkij Komszomolec című lap. Az orosz űrrepülőket most Bajkonurból indítják, és ezért Oroszország évente 115 millió dollár bérleti díjat fizet Kazahsztánnak.

Moszkva még nem döntött a kérdésben, ezért Anatolij Perminov, az orosz űrkutatási ügynökség vezetője nem árult el további

részleteket.

Az oroszoknak a magas bérleti díjon kívül az sem tetszik, hogy Kazahsztán megtilthatja bizonyos rakéták indítását, ahogyan azt a Dnyepr hordozórakétákkal is megtette egy múlt nyári baleset nyomán.

Mindazonáltal Oroszország nagyon előnyös starthelyet veszít el, ha távozik Bajkonurból. Az északnyugat-oroszországi Arhangelszki területen lévő Pleszeck, ahonnan jelenleg katonai rakétákat indítanak, nem alkalmas pilóták vezérelte űrhajók felbocsátására, mert túlságosan északon fekszik. A távol-keleti Szvobodnij űrbázis pedig túl messze van az ipari központoktól.

A legnagyobb esélye a Kapusztyin Jar-i rakétakísérleti telepnek van. Ezen a Volga-vidéki bázison tökéletesítette 1947-ben Szergej Koroljov szovjet főkonstruktőr a náciktól zsákmányolt V-2-eseket, s indította az első szovjet ballisztikus rakétát, az R-1-est. Később, 1960-ban innen startolt Szputnyik-5 űrhajóval a két "űrkutya", Sztrelka és Belka.

Címlapról ajánljuk
Kínosan nagy zakót kapott a magyar válogatott Németországban
5-0

Kínosan nagy zakót kapott a magyar válogatott Németországban

A magyar válogatott az első félidő után még „csak” egygólos hátrányban volt Düsseldorfban a németek ellen, ám a második játékrészben súlyos vereségbe szaladt bele. A Nemzetek Ligája 2024–2025-ös kiírásának első fordulójában: Németország–Magyarország 5-0.

Támadás az elektromos autók ellen: minden autós fizessen

A megtett kilométerek után fizessenek az autósok – ezt akarja a brit kormánytól egy közlekedési témákra szakosodott civilszervezet, az úgynevezett „nettó zéró” klímacéllal összefüggésben. A Campaign for Better Transport (Kampány a jobb közlekedésért) nevű, 50 éve működő lobbicsoport először csak az elektromos kocsikat említette, de gyorsan módosította ajánlását.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.09. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×