Csakúgy, mint maga Svájc, az ország nemzeti légitársasága is évtizedeken át a pontosság és a precizitás jelképe volt. 2001. október 2. ezért súlyos sokként érte a Swissair több ezer utasát és munkatársát.
Ezen a napon derült ugyanis ki, hogy a világ különböző pontjain felszállásra váró gépek egy ideig nem indulnak el, mert nincs pénz üzemanyagra.
A céget a svájci szövetségi kormány és magánvállalatok segítették ki rendkívüli hitelekkel. Furcsa helyzet alakult ki, amikor a pilóták egy része arra kényszerült, hogy készpénzért vegyen kerozint.
2002 elejére világossá vált, hogy a vállalat nem éli túl a megrázkódtatást, és a Swissair csődöt jelentett. Ez volt az első nemzeti légitársaság, amely megszűnt, és a felelősök keresése még öt évvel később is folytatódik.
Philippe Bruggissert, a Swissair egykori vezérigazgatóját, Lucas Mühlemannt, a Credit Suisse bank egykori főnökét, további 18 Swissair vezetőt és más nagynevű pénzügyi szereplőt a többi között a könyvelési adatok meghamisításával és hűtlen kezeléssel vádolják.
A Swissair Group az összeomlás előtt 11 milliárd eurós veszteséget halmozott fel, azt követően, hogy nagy bevásárlásba kezdett és egy sor külföldi légitársaságban - például a portugál TAP-ban, a lengyel LOT-ban és a török nemzeti légitársaságban szerzett kisebbségi tulajdont.
Sokba került
Svájci jogi szakértők szerint nem valószínű, hogy bárki is börtönbe kerülhet a vádlottak közül. A per azonban emlékezteti a svájciakat egy olyan pillanatra, amelyet megdöbbenéssel és szégyenkezve fogadtak.
A Swissairnél dolgozni hatalmas presztízst jelentett, és ezért is fogadta olyan nagy sokk, amikor a korábban magabiztos vezetők elismerték a cég veszteségeit.
Emellett az adófizetők milliárdjaiból kellett létrehozni a vállalat utódját, a Swiss-t, amelyet 2005-ben megvásárolt a Lufthansa.




