Infostart.hu
eur:
384.93
usd:
327.51
bux:
110080.36
2025. december 16. kedd Aletta, Etelka
Nyitókép: Unsplash

Új adót kapnak a villanyautósok

A brit kormány bejelentése szerint 2028-tól megtett úttal arányos közlekedési adót vezet be az elektromos autókra. A döntés a csökkenő üzemanyag-adóbevételek pótlását célozza, és a közlekedéspolitika reformját indíthatja el Európa-szerte.

Rachel Reeves brit pénzügyminiszter tájékoztatása szerint 2028. április 1-től az elektromos autók tulajdonosainak mérföldenként 3 penny (körülbelül 8 forint/km) díjat kell fizetniük. A plug-in hibrid járművek esetében ez az összeg 1,5 penny/mérföld (körülbelül 4 forint/km) lesz. Ezt a díjat a jelenlegi éves gépjárműadó (VED) felett kell megfizetni - vette észre az autoszektor.hu.

A brit kormány a lépést azzal indokolja, hogy az elektromos autók elterjedésével az üzemanyag-adóból származó bevételek – amelyek a költségvetés egyik stabil pillérét jelentették – rohamosan csökkennek. Az új, mérföldalapú díj az OBR (Költségvetési Felelősségi Hivatal) számításai szerint évente 1,4 milliárd font (több mint 600 milliárd forint) pluszbevételt hozhat 2029–2030-ra.

A tervezett elszámolási rendszer

A brit rendszer önbevalláson alapul.

Az autósoknak előre meg kell becsülniük az éves futásteljesítményüket, amelyet előre ki is fizetnek.

Év végén a tényleges óraállás alapján történik az elszámolás: a tervezettnél több megtett távolság pótbefizetést von maga után, a kevesebb pedig visszatérítést vagy átvihető összeget eredményezhet.

A szakmai vélemények szerint ez az önbevallásos megoldás kockázatokat hordoz a nehézkes ellenőrizhetőség és a visszaélések lehetősége miatt.

Ezzel szemben az Egyesült Államok több állama, például Oregon, már évek óta alkalmaz technológiai alapú, távolságalapú útdíjrendszert, amelyek a futásteljesítmény igazolására fedélzeti eszközöket és telematikai megoldásokat is használnak.

Európai és hazai kontextus

A brit modell precedenst teremthet a kontinentális Európa számára is. Magyarországon a személyautók esetében matricás rendszer működik, míg a teherautók esetében a HU-GO rendszer már távolságalapú. Az elektromos járműállomány folyamatos növekedése Magyarországon is felveti a kérdést, meddig tartható fenn a közlekedési adók jelenlegi, elsősorban a fosszilis üzemanyagok használatára épülő struktúrája.

Címlapról ajánljuk
Ennyibe kerül a karácsony: az elemző szerint az árak átalakítják a keresletet

Ennyibe kerül a karácsony: az elemző szerint az árak átalakítják a keresletet

Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány senior elemzője, Erdélyi Dóra az InfoRádió GeoTrendek című műsorában arról beszélt, hogy a karácsony bizonyos elengedhetetlen élelmiszere, alapanyaga drágult idén, ami az emberek vásárlási szokásaira is hatással van. Másfelől viszont több termék ára is csökkent az előző évi szinthez képest.

Tüntetés tüntetést követ Pozsonyban a Beneš-dekrétumok okán

Magyarok is felszólalnak a Beneš-dekrétumokat érintő törvény elleni megmozdulásokon Pozsonyban, ahol egymást követő napokon tüntetnek a Büntető Törvénykönyv múlt héten elfogadott módosítása ellen. A szlovákiai magyarokat leginkább az a passzus érinti, amely börtönnel bünteti a Beneš-dekrétumok megkérdőjelezését.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.16. kedd, 18:00
Ürge-Vorsatz Diána
fizikus, egyetemi professzor, az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület alelnöke
Véget érhet idén a háború? Mutatjuk a tőzsdei reakciókat

Véget érhet idén a háború? Mutatjuk a tőzsdei reakciókat

Ázsiában nagy esést láthattunk ma a tőzsdéken, Európában is rossz hangulatban zajlik a kereskedés: elsősorban a védelmi részvényeket ütik a befektetők, miután tegnap lezárult a berlini békecsúcs, mely során Ukrajna, Európa és az Egyesült Államok vezetői, diplomatái tárgyaltak arról, milyen módon lehetne lezárni a 2014 óta tomboló orosz-ukrán háborút. Eközben a magyar tőzsde felülteljesít, ráadásul izgalmakból sincs hiány, hiszen nagyot emelkedik a 4iG árfolyama.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×