eur:
396.36
usd:
370.72
bux:
70378.92
2024. június 23. vasárnap Zoltán
Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér. Forrás: Budapest Airport.
Nyitókép: Forrás: Budapest Airport.

Szakértő: a válságok mutatják meg azt, hogy az állam befolyásoló szerepe meghatározó

Tulajdonosi szempontból számos példa van arra, hogy a világ jelentős repülőterei egymástól eltérő tulajdoni struktúrában működnek, vagyis nem létezik egy tökéletes megoldást jelentő modell a légikikötők gazdaságilag optimális működtetésére – állapította meg az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzésében.

A tulajdonos, jelen esetben az állam határozhatja meg a repülőtér fejlesztésének az ívét, azt, hogy milyen irányba akarja formálni a repülőteret az adott országban, és ez mindenféleképpen nagyobb mozgásteret takar – mondta Pásztor Szabolcs az InfoRádióban.

Az Oecomomus kutatási igazgatója szerint a turisztikai szektor még jobb kiaknázását adhatja majd a saját kézben lévő repülőtér. Kiemelte, hogy az ágazat forgalma már hasonló számokat produkál, mint a Covid előtti években, és az előzetes becslések szerint az elkövetkező években további fejlődés várható.

A Budapest Airport az utóbbi másfél évben számos elismerést és kitüntető címet megszerzett, a legjobb kelet-európai reptérnek 11. alkalommal választották, de a kategóriájában megkapta Európa legjobb repülőtere díjat is. Pásztor Szabolcs szerint ezek az elismerések is azt mutatják, hogy az állam egy értékes eszközt vásárolt vissza, és egyben nagy a felelősség is, hiszen a színvonalat tartani kell.

"Ha a világ repterein szétnézünk, akkor azt láthatjuk, hogy rendkívül vegyes a kép, hiszen vannak olyan repülőterek, amelyek állami kézben vannak, és vannak olyan repülőterek, amelyek magánkézben vannak, sőt, még van egy harmadik változat is, amikor egyébként vegyes vagy több cég kezében van a repülőtér. Nem lehet egyértelmű következtetést levonni azzal kapcsolatosan, hogy ki a jó gazda, mert vannak kimondottan rossz példák is arra, amikor az állam a tulajdonos, és vannak kimondottan jó példák is" – fejtette ki a szakértő.

2005 decemberében értékesítette az akkori kormány a Budapest Airport részvényeinek 75 százalékát és ezzel az üzemeltetési és a vagyonkezelési jogokat is. Pásztor Szabolcs kiemelte, hogy akkor sokan azt hirdették, hogy az állam nem a legjobb gazda, de jött a 2008-as, 2009-es válság egy gyors visszarendeződéssel, majd a 2020-as évek kihívásai.

"Most megint új megvilágításba helyeződött az állam, és ha valamilyen kataklizma vagy anomália van, akkor sokan az államhoz fordulnak, mert védőernyőt tud nyújtani, és a piaci mozgások túlzottan szélsőségesek lehetnek" – fejtette ki. Hozzátette, hogy minden esetben a válságok mutatják meg azt, hogy az állam befolyásoló szerepe lényeges és meghatározó.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kocsis-gólok, Törőcsik-parádé, Matthäus-bravúr – a magyar válogatott a skótok ellen

Kocsis-gólok, Törőcsik-parádé, Matthäus-bravúr – a magyar válogatott a skótok ellen

A magyar válogatott még soha nem játszott tétmérkőzést a skótokkal, a korábbi kilenc találkozó mind felkészülési, régebbi nevén barátságos meccs volt. Pozitív a mérlegünk: négy győzelem, két döntetlen, három vereség.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.06.24. hétfő, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem tanár
Drámai lemaradásban az észak-magyarországi diákok

Drámai lemaradásban az észak-magyarországi diákok

Ahogy korábban írtuk, a magyar diákok nemzetközi összehasonlításban 2023-ban is gyengén teljesítettek a kompetenciafelméréseken. A kreatív gondolkodást mérő mutatóban a 15 éves magyar diákok teljesítménye nem éri el az OECD-országok átlagát. 2022-höz képest minden évfolyamon, minden mérési területen rontottak a diákok, ami mögött országrészenként is jelentős területi eltérések láthatók. Míg Budapesten és Nyugat-Magyarországon jellemzően jobb eredmények születtek, addig az észak-magyarországi vármegyékben élő gyerekek eredményei jóval elmaradnak az átlagtól - írja az Eduline.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×