eur:
402.94
usd:
350.46
bux:
97441.89
2025. június 19. csütörtök Gyárfás
Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér. Forrás: Budapest Airport.
Nyitókép: Forrás: Budapest Airport.

Szakértő: a válságok mutatják meg azt, hogy az állam befolyásoló szerepe meghatározó

Tulajdonosi szempontból számos példa van arra, hogy a világ jelentős repülőterei egymástól eltérő tulajdoni struktúrában működnek, vagyis nem létezik egy tökéletes megoldást jelentő modell a légikikötők gazdaságilag optimális működtetésére – állapította meg az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzésében.

A tulajdonos, jelen esetben az állam határozhatja meg a repülőtér fejlesztésének az ívét, azt, hogy milyen irányba akarja formálni a repülőteret az adott országban, és ez mindenféleképpen nagyobb mozgásteret takar – mondta Pásztor Szabolcs az InfoRádióban.

Az Oecomomus kutatási igazgatója szerint a turisztikai szektor még jobb kiaknázását adhatja majd a saját kézben lévő repülőtér. Kiemelte, hogy az ágazat forgalma már hasonló számokat produkál, mint a Covid előtti években, és az előzetes becslések szerint az elkövetkező években további fejlődés várható.

A Budapest Airport az utóbbi másfél évben számos elismerést és kitüntető címet megszerzett, a legjobb kelet-európai reptérnek 11. alkalommal választották, de a kategóriájában megkapta Európa legjobb repülőtere díjat is. Pásztor Szabolcs szerint ezek az elismerések is azt mutatják, hogy az állam egy értékes eszközt vásárolt vissza, és egyben nagy a felelősség is, hiszen a színvonalat tartani kell.

"Ha a világ repterein szétnézünk, akkor azt láthatjuk, hogy rendkívül vegyes a kép, hiszen vannak olyan repülőterek, amelyek állami kézben vannak, és vannak olyan repülőterek, amelyek magánkézben vannak, sőt, még van egy harmadik változat is, amikor egyébként vegyes vagy több cég kezében van a repülőtér. Nem lehet egyértelmű következtetést levonni azzal kapcsolatosan, hogy ki a jó gazda, mert vannak kimondottan rossz példák is arra, amikor az állam a tulajdonos, és vannak kimondottan jó példák is" – fejtette ki a szakértő.

2005 decemberében értékesítette az akkori kormány a Budapest Airport részvényeinek 75 százalékát és ezzel az üzemeltetési és a vagyonkezelési jogokat is. Pásztor Szabolcs kiemelte, hogy akkor sokan azt hirdették, hogy az állam nem a legjobb gazda, de jött a 2008-as, 2009-es válság egy gyors visszarendeződéssel, majd a 2020-as évek kihívásai.

"Most megint új megvilágításba helyeződött az állam, és ha valamilyen kataklizma vagy anomália van, akkor sokan az államhoz fordulnak, mert védőernyőt tud nyújtani, és a piaci mozgások túlzottan szélsőségesek lehetnek" – fejtette ki. Hozzátette, hogy minden esetben a válságok mutatják meg azt, hogy az állam befolyásoló szerepe lényeges és meghatározó.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.20. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Putyin kész tárgyalni Zelenszkijjel, Oroszország nyeregben érzi magát – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Putyin kész tárgyalni Zelenszkijjel, Oroszország nyeregben érzi magát – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Vlagyimir Putyin orosz elnök nemzetközi hírügynökségek képviselőinek beszélt a szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórumon. Putyin azt mondta, hajlandó találkozni Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel, ugyanakkor újfent kétségbe vonta Zelenszkij államfői legitimitását. Az orosz elnök azt is hangoztatta, hogy Moszkvának nem áll szándékában támadást indítani Európa és NATO-országok ellen. Andrej Kelin, Oroszország londoni nagykövete egy szerdai interjúban azt mondta, Ukrajna vagy most elfogadja Moszkva feltételeit, vagy folytatódik a háború, és teljes megadásra kényszerül majd. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború aktualitásaival.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. június 19. 20:29
×
×
×
×