Infostart.hu
eur:
388.72
usd:
331.83
bux:
109536.19
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Loaded European truck on motorway in beautiful sunset light. On the road transportation and cargo.
Nyitókép: Jag_cz/Getty Images

Elemzés: jókora áremelés jöhet a fuvarozóknál

Csökkent a hatékonyság, nőttek a költségek, miközben kevesebb a megrendelés.

Hiába ért véget a technikai recesszió, és csökkent jelentősen az infláció, továbbra is veszteségben fuldoklik az áruforgalom mintegy 80 százalékát lebonyolító közúti szektor, mert nincs elég megrendelés – írja a 24.hu a a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2023. IV. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex szakértői elemzésére hivatkozva.

A jelentés szerint a fuvarozók elszomorító eredménye egyenes ági következménye a kedvezőtlen makro-környezetnek. A belföldi fogyasztás és a kiskereskedelem javuló tendenciát mutat ugyan, de még mindig 4 százalékos mínuszban van 2022 negyedik negyedévéhez képest. Az ipari termelés, ami a fuvarozás másik nagy árubázisa, negatív tendenciával 7,4 százalékos visszaesésbe került az előző év azonos időszakához képest. A tendencia romlását a decemberi termék-külkereskedelmi egyenleg negatívba fordulása jelezte, amelynek értelmében az export nagyobb mértékben csökkent, mint az importforgalom.

Ezek a volumencsökkenések nagyon érzékenyen érintik nemzetközi fuvarozóinkat, akik az exportokkal jutnak ki az uniós piacokra, ezt követően pedig – néhány harmadik országos fuvar elvégzése után – importtal térnek haza.

Költségemelkedés, hatékonyságcsökkenés

A fuvarozók mintegy 2,4–2,6 százalékkal drágábban tankoltak ugyan az előző negyedévhez képest, de még mindig legalább 10-15 százalékkal olcsóbban, mint az előző év harmadik negyedévében. Ez a jelentős megtakarítás komolyan hozzájárult a többi költségelem intenzív emelkedésének tompításához.

Költségcsökkentő intézkedéseik ellenére, a kamionos vállalkozásoknak az üzemanyagon kívül minden költségük emelkedett, és még a forintárfolyam is hasonló hatást váltott ki. A legjelentősebb drágító tétel az elemzés szerint a hazai autópályadíj 17,6 százalékos emelkedése, ami önmagában 2,2–3,1 százalékos fuvardíjnövelést tett volna szükségessé tavaly október 1-jétől.

A tavalyi év utolsó negyedévében is romlottak a közúti alágazat hatékonysági és termelékenységi mutatói, ami főként az alacsony megrendelésállományra vezető vissza. Lecsökkent a kamionok futásteljesítménye, az üres futások mértéke pedig emelkedett. Ezek a hatékonysági, illetve termelékenységi visszaesések tovább emelik a fuvarozók rakott kilométerre eső önköltségét - húzza alá a dokumentum.

Az árakkal kapcsolatban megjegyzik: igaz ugyan, hogy 2023 harmadik negyedévéhez képest a fuvarozók elértek némi emelést, ez azonban a negyedik negyedévben sem tudta kompenzálni a költségeik növekedését. Iparági átlagban a közúti fuvarozás nemzetközi és belföldi szegmense is veszteséget produkált 2023 negyedik negyedévében, ami alól csupán a nagyon specializált tevékenységek lehettek kivételek.

Mint az elemzés írja, idén az általános drágulás és az egyes adóemelések akár további 16-21 százalékos költségemelkedést is okozhatnak.

Címlapról ajánljuk
Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.

Két új közvélemény-kutatás, homlokegyenest ellentétes eredménnyel

A Nézőpont Intézet friss felmérése szerint listán a Fidesz 46, míg a Tisza Párt 39 százalékos eredményt érne el, ha most lennének a parlamenti választások. A Medián viszont nemrég azt mérte, hogy a Tisza a teljes szavazókorú népességben 5, míg a választani tudó biztos szavazók körében 10 százalékkal előzi meg a Fideszt. A 40 évnél fiatalabbak között 57 százalékos a Tisza Párt támogatottsága.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
8 milliárd euró Brüsszelből: hol tudnak most pénzt nyerni a magyar techcégek?

8 milliárd euró Brüsszelből: hol tudnak most pénzt nyerni a magyar techcégek?

A Digitális Európa Program (DEP) az uniós technológiai beruházások egyik kulcseleme, amely mára több mint 8 milliárd eurós kerettel támogatja a mesterséges intelligenciától a kiberbiztonságon át a szuperszámítógépek hálózatának építéséig számos stratégiai terület fejlesztését. A magyar részvétel ugyan még 1 százalék alatt van, de a lehetőségek köre folyamatosan bővül, és az Magyar Fejlesztésösztönző Iroda (MFOI) – a program hazai nemzeti kapcsolattartója (NCP-National Contact Point) – egyre több vállalkozást és intézményt segít az európai konzorciumokhoz való csatlakozásban. Dászkál Jánost, az MFOI szakértőjét arról kérdeztük, hol vannak ma a magyar szereplők reális esélyei, milyen akadályokba ütköznek leggyakrabban, és milyen új fókuszokkal érkeznek a hamarosan nyíló uniós pályázati csomagok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×