Egész Európában néhány országot leszámítva az újautó-értékesítés nem úgy szárnyal, mint amihez egyébként hozzászoktak a vásárlók, kereskedők – mondta az InfoRádióban Gablini Gábor. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint ennek az egyik oka, hogy mind a mai napig vannak gyártói problémák, olyan alkatrészek, chipek, részegységek, amelyek elérhetősége korlátos. Ez pedig azt jelenti, hogy szűkebb palettát tudnak gyártani, időszakos leállások vannak, esetleg előfordul az is, hogy bizonyos modellek gyártása hosszabb időre szünetel.
A másik gondot az jelenti, hogy kereslet-visszaesés van a piacon. Ez Nyugat-Európában általában 10-15 százalék környékén van, Magyarországon ez viszont Gablini Gábor szerint jelentősen nagyobb, a legfrissebb mérések szerint az elmúlt hónapokban legalább 30 százalékos a visszaesés az új szerződéskötésekben, de vannak olyan márkák, amelyeknél ennél is nagyobb. "Vannak olyan márkák természetesen, amelyek ennél jobban teljesítenek, de
olyat jelen pillanatban nem látunk, amelynél ne lenne visszaesés"
– emelte ki az elnök.
Azt is hangsúlyozta, hogy a keresletcsökkenés nem az utóbbi hónapokra jellemző, hanem tavaly októberben indult el a gazdasági bizonytalanságok és az energiaárak emelkedése miatt, csak most jelent meg a forgalomba helyezési statisztikákban, de ezek egy korábbi állapotot tükröznek.
"Az elmúlt egy évben, és főleg januártól a szerződéskötések volumene jelentősen visszaesett. Szerencsére ennek a mértéke már nem 70 százalék, csak inkább 30, azaz láthatóan megmozdultak a vásárlók" – mondta Gablini Gábor.
Úgy látja, ősszel már a gyártók és a kereskedők is kedvezőbb árakkal, akciókkal, finanszírozásokkal tudtak előjönni, ez megmozdítja a keresletet.
Az elnök szerint a használt autóknál is volt egy jelentősen túlfutott árazás, ezért ott is beszakadt a kereslet, és csak az egymillió forint alatti autók forgalma esett vissza kevésbé.
A KSH legfrissebb adatai szerint már
15,6 év az átlagos magyar autóéletkor,
romlott az adat az elmúlt egy évben, és Gablini Gábor szerint "ez a trend egyelőre nem látszik megállíthatónak, nemhogy megfordíthatónak". Jelentős nagyobb az autóimportban a használtak aránya, emiatt az olló tovább nyílik, hiszen a behozott autók jelentős része nem fiatal, ez pedig az átlagot tovább rontja.