eur:
390.97
usd:
366.91
bux:
68142.02
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab
Nyitókép: Flickr / Juan Carlos Martins

Franciaország és Spanyolország közös víz alatti LNG-vezetéket épít

Bercelonát köti majd össze a vezeték Marseille-jel. Így le is tettek a Pireneusokon keresztül húzódó vezeték tervéről.

A tenger alatti vezeték megkönnyíti majd Spanyolország és Portugália számára, hogy eladhassák cseppfolyósított földgáztöbbletüket Franciaország, illetve más, európai uniós országok számára - írja a Euronews. A megállapodást Pedro Sánchez, Emmanuel Macron és Antonio Costa írta alá.

Az Oroszország ukrajnai invázióját követően kialakult energiahelyzetben a cseppfolyósított gázzal (LNG) lehetne pótolni a kieső mennyiséget. Ezért az Európai Unió igyekszik minél többet beszerezni ebből az energiahordozóból, hogy elkerülhesse a téli időszak esetleges áramkimaradásait, vagy korlátozásait.

Az EU-csúcs előtt jelentették be

A megállapodást csütörtökön jelentették be a három állam vezetői, még azelőtt, hogy az energiakérdéseket a brüsszeli EU-csúcs megkezdődött volna.

"Ez nagyon jó hír Európa számára. A szolidaritás összhangban áll zöld átállásunkkal" - mondta Sánchez újságíróknak.

"A cél az, hogy Spanyolország és Portugália jobban kapcsolódjon a kontinens többi részéhez" - tette hozzá Emmanuel Macron.

A németek sajnálhatják

A bejelentéssel párhuzamosan azt is megerősítették, hogy a MidCat-projektet elvetik: ennek keretében 226 kilométeres vezetékkel csatlakoztatták volna Franciaország és Spanyolország földgáz-hálózatát Katalónia és Dél-Franciaország közt. A projekt tulajdonképpen 2019 óta állt: ekkor egy elemzés kételyeket vetett fel annak megtérülésével kapcsolatosan. Az ukrán háború és energiaválság hatására Portugália és Spanyolország újra elővette a terveket, viszont Emmanuel Macron ellenezte azt.

A francia elnök ugyanis elmondta, hogy a Spanyolországból Baszkföldön keresztül Franciaországba vezető két, meglévő csővezeték teljes kapacitásának csak 50-60 százalékát használják ki.

Bár korábban OlafScholz német kancellár is erősen támogatta volna a MidCat megvalósulását, a mostani bejelentés pontot tett az ügy végére.

Több vezetéken is dolgoznak még

Az új, víz alatti LNG-vezeték a BarMar nevet kapta az általa összekötött két város, Barcelona és Marseille után. Az évtized végére lehet majd használatba venni. Kezdetben még a környezetszennyező gáz szállítására használják, de

később ezt hidrogén és egyéb zöld alternatívák válthatják majd fel.

Ezzel egyidejűleg Spanyolország és Portugália kötelezettséget vállal arra, hogy befejezi a CelZa elnevezésű, Celourico da Beira és Zamora közötti másik vezetéket. Spanyolország és Franciaország ugyanakkor a Vizcayai-öblön keresztül szándékozik villamosenergia-összeköttetést létesíteni, illetve ehhez hasonló projekteket terveznek még.

Sánchez, Macron és Costa december 9-én ismét találkozik, hogy meghatározzák a BarMar projekt finanszírozási részleteit. A spanyol kormány korábban felvetette, hogy a Franciaországgal való bármilyen új összeköttetéshez uniós forrásokra lenne szükség a határokon átnyúló jellege miatt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Kínai autógyártó érkezéséről suttognak,  újabb gyár épülhet Magyarországon

Kínai autógyártó érkezéséről suttognak, újabb gyár épülhet Magyarországon

Egyre több arra utaló jel mutatkozik, hogy egy újabb autógyártó vállalat érkezhet Magyarországra, egészen pontosan a kínai Great Wall Motorl, vagy GWM. Már egy évvel ezelőtt is arról jelentek meg értesülések, hogy a vállalat az európai terjeszkedéshez gyártóközpontot hozna létre, és a hetekben Szijjártó Péter kínai látogatása és a kínai elnök Magyarországra érkezése kapcsán is felerősödtek a találgatások. Bár a hivatalos kommunikációban semmi konkrétum nem jelent meg eddig a GWM magyarországi terjeszkedéséről, az egyre hangosabb pletykák miatt megnéztük, mégis milyen cégről van szó.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×